Machinedrum over ‘the art of sampling’

Genre
Dance
Gepubliceerd op

Na o.a. Brooklyn en Sao Paola opent Converse nu ook een permanente studio in Amsterdam en stelt deze gratis ter beschikking aan beginnende artiesten. De echte eyecatcher van de avond was echter de presentatie van de Sample Library, een gratis en ‘royalty free’ online database met 28.000 samples, waar maandelijks nog eens 1000 samples bijkomen. Deze samples zijn ingespeeld tijdens studiosessies met bekende artiesten zoals The Roots, Com Truise, Living Colour en Earth Wind & Fire. Dj’s Harry Agius (Midland) en Travis Stewart (Machinedrum) sloten de presentatie af met een heuse showcase, waarin ze met behulp van de Sample Library tracks produceerden.

OOR interviewde na afloop Travis Stewart over Converse Rubber Tracks en de kunst van het samplen.

Waarom heb je je verbonden aan Converse Rubber tracks?
‘Om iets terug te geven, absoluut. Toen ik hoorde dat artiesten gratis een platform geboden werd wilde ik direct meedoen. Het is zo verfrissend en zo betrokken andere gesponsorde initiatieven. Het is gewoon tof om beginnende dj’s te laten zien hoe ik werk, om ze te helpen en inspireren.’

Ben je niet bang dat je je in de kaart laat kijken?
‘Vaak is het proces afschermen aanvankelijk erg nuttig, het trekt de aandacht, maar die fascinatie is slechts tijdelijk. Als een artiest niet de dialoog aangaat, of iets teruggeeft, dan verwijdert hij zich van zijn publiek. Ik zelf hou van engineers, van mensen die dingen maken, en kijken naar hoe die mensen dingen maken.’

Werk je nu anders dan een paar jaar geleden?
‘Sinds een paar jaar probeer ik momenten van inspiratie zo vrij en volledig mogelijk te laten gebeuren. Dus niet een idee direct conceptualiseren en het gelijk richting een nummer te duwen, maar jezelf eerst gewoon helemaal leeg laten lopen. Naarmate er meer tijd overheen gaat verlies je bij creatieve openbaringen, net als bij dromen, het vermogen om alles terug te halen. Het wordt steeds minder duidelijk hoe het allemaal samenhing. Het vertalen van deze momenten naar geluid moet dus direct gebeuren. Daarna moet uiteraard de ambacht nog beginnen, maar de beste tracks hebben de kortste periode van bijschaven nodig. Die zijn in een paar sessies klaar. Het werk waar ik momenteel mee bezig ben is iets abstracter. Gister (ADE; Ninja Label 25 years) heb ik voor bijna de helft nieuw werk gespeeld, en de respons was ontzettend tof. Mensen klapten en schreeuwden bij nummers waarvan ik dacht dat het veel te experimenteel zou zijn. Het kon allemaal dus blijkbaar makkelijk.’

Er zijn mensen die samplen zien als het tegenovergestelde van muziek maken. Misschien ben je bekend met Henry Rollins’ comedy sketch. Jij bent dj en speelt ook gitaar. Is het dan toch te combineren?
‘Ze vereisen een andere methode, aangezien het nu eenmaal verschillende instrumenten zijn. Hetzelfde kan overigens gezegd worden voor een gitaar en een sax of voor een piano en een synthesizer. Omdat je bij samplen al bestaande stukjes muziek gebuikt zijn er misschien wat meer ‘regels’. Je moet proberen inventief te zijn, in zowel de selectie als het gebruik van de samples. Als je een voor de hand liggend sample gaat gebruiken, doe het dan op een zo min mogelijk voor de hand liggende manier.’

Beperkingen leiden ook tot creativiteit. Converse Rubber Tracks verwijdert een hoop van die beperkingen.
‘Klopt, maar met alle opties die ik tot mijn beschikking heb kan ik nu tenminste zelf kiezen waar die beperkingen liggen. Met alle mogelijkheden van tegenwoordig, het bodemloze internet, zijn (zelf)opgelegde grenzen echt een voorwaarde om tot de vorming van iets concreets te komen. De sampling library is overigens geen wondermiddel ofzo, als je geen ‘banger’ kan maken met een simpele Casio dan kan je dat nergens mee.’

Ga voor meer informatie naar conversesamplelibrary.com.

Door Tim de Winkel / Foto: Tonje Thilesen