achtergrond

Filmreview: Blaze

Hoewel de kakofonische openingsscène anders doet vermoeden, is Ethan Hawke’s Blaze een uiterst sereen portret van underground countrylegende Blaze Foley. Michael David Fuller – de echte naam van Foley – is wegens zijn relatief korte carrière en schaars studiomateriaal vooral een bekende naam onder de échte countryfijnproevers, maar je merkt aan alles dat het Hawke z’n missie is om daar verandering in te brengen.

Ethan Hawke is vooral bekend als acteur, maar met Blaze levert hij toch alweer zijn vierde film als regisseur af. Hij schreef het scenario samen met Foley’s echtgenote Sybil Rosen, met haar memoires Living in the Woods in a Tree: Remembering Blaze Foley als voornaamste basis. Hoewel het script in principe alle ingrediënten van een typische rise and fall muzikantenfilm bevat (zie: Queen-film Bohemian Rhapsody, of beter nog: zie die niet), kiezen Rosen en Hawke voor een niet-chronologische aanpak. Zo zien we dus wel degelijk hoe Foley’s carrière zich langzaam ontwikkelt en hij uiteindelijk door de zoon van een vriend wordt neergeschoten en overlijdt in 1989, maar de structuur van de film is allesbehalve een rigide hervertelling van zijn Wikipedia-pagina.

Het gros van de speelduur besteedt de film aan Foley’s (gespeeld door muzikant Ben Dickey in zijn eerste filmrol) laatste concert in de Outhouse Bar in Austin. Daar praat hij zijn nummers aan elkaar met rommelige doch charmante praatjes, die de kijker iedere keer mee terugnemen naar een andere herinnering. Zo zien we zijn relatie met Rosen (Alia Shawkat) opbloeien en uiteindelijk uitdoven, maar in deze dromerige structuur vindt Hawke ook tijd voor vele digressies, zoals een kort bezoek aan Foley’s vader in het verzorgingstehuis, waarin Hurray For The Riff Raff-frontvrouw Alynda Segarra op komt draven in een cameo als de zus van de hoofdrolspeler.

De structuur van een optreden waar allerlei herinneringen tussendoor vloeien was eigenlijk al voldoende geweest om een solide film op te bouwen, maar Hawke en Rosen willen méér. Dus heeft het verhaal een derde vertakking, waarin Foley’s goede vriend Townes van Zandt (muzikant Charlie Sexton, onder andere vaste gast in Bob Dylans begeleidingsband) de loftrompet over Foley afsteekt in een radiointerview na diens dood. Dankzij het prima spel van Sexton en Hawke zelf als de interviewer, die we overigens alleen van achteren zien, is ook dit gedeelte van de vertelling zeker onderhoudend, maar het haalt wel enigszins de vaart uit een film die met zijn 129 minuten toch al aan de lange kant is.

Gelukkig zijn daar altijd nog Dickey en Shawkat, die met hun naturelle spel ervoor zorgen dat de aandacht geen moment echt kan verslappen. De twee hebben uitstekende chemie samen en hoewel de film de gebaande paden verkent is hun relatie geen moment ongeloofwaardig. Vooral het spel van Dickey in zijn eerste en vooralsnog enige filmrol is indrukwekkend, of hij Foley nou speelt als ietwat stuntelige beginneling of als kakelende en hevig bebaarde dronkenlap, je wil hem constant in je hart sluiten.

Door de (bewust) wat wazige structuur is het niet altijd even makkelijk om je vinger op Blaze Foley te leggen. Blaze is dan ook geen film die je een zeer verhelderend inzicht in het karakter van de muzikant geeft. Wat de film wél doet, is je een inkijkje geven in het bijzondere leven van een zeer bijzonder figuur, wiens muziek het zeker waard is om door een breder publiek ontdekt te worden. Dat laatste moet deze innemende film zeker kunnen bewerkstelligen, dus wat dat betreft is Hawke’s missie ruimschoots geslaagd.

Blaze draait vanaf 17 januari in de bioscoop.