album
indie
Nasmak

4our Clicks

RE:/EXCELSIOR/V2
RE:/EXCELSIOR/V2

‘Een waanzinnig creatieve tijd’, noemde drummer Toon Bressers het in OOR’s eindejaarseditie van 2000. ‘De circulatie van songs was heel hoog. Zo gauw een nummer niet meer beviel, lieten we ’t vallen.’ Reden voor zijn terugblik was dat 4our Clicks, het magnum opus van zijn band Nasmak, hoog was geëindigd in onze lijst met beste Nederlandse albums van de twintigste eeuw.

Ook met de kennis én oren van nu – en daar is reden voor, want er ligt een fraaie, geremasterde heruitgave op vinyl – ademt het in 1982 verschenen 4our Clicks nog altijd de creativiteit en onstuitbare scheppingsdrang van de Eindhovense band (die eerst Nasmaak heette, in het Nederlands zong en zangeres Truus de Groot als boegbeeld had, maar uiteindelijk als strakke viermans-unit de geschiedenis in ging).

‘Een gevecht om geluid’, typeerde Bressers de opnames van de plaat. ‘We waren vooral een liveband en hadden dus ook een livegeluid. Het was heel moeilijk om dat in de studio te vangen.’ Ook dát hoor je. 4our Clicks leunt vooral op grooves van het dwingende en gejaagde soort, al zijn die niet per se dansbaar: tracks als Origins And Whereabouts en Take A Look gaan nog keurig recht vooruit (waardoor de onvergelijkbare Nasmak-sound soms een héél klein beetje in de buurt van Devo en Talking Heads belandt), maar voor de rest sta je als luisteraar vrijwel voortdurend op het verkeerde been. Mathrock avant la lettre.

En tóch swingt, duwt en trekt het als een malle, op een manier die zich niet zomaar laat definiëren. Al zijn er natuurlijk wel losse componenten aan te wijzen die de truc doen: Toon Bressers om te beginnen, voor wiens virtuoze drumpartijen je in de jaren tachtig het woord ‘hectisch’ gebruikte. Maar ook de zeldzaam gedisciplineerde bassist Theo van Eenbergen, die telkens midden in het geluidsbeeld staat en vaak samen met Bressers de hele songstructuur naar zich toe trekt (in Waiting Room zingt het koortje op den duur zelfs mee met de baslijn!), terwijl Joop van Brakel en Henk Janssen met gitaren, synths en licht-Dadaïstische zangpartijen voor sfeer en context zorgen.

En niks geen akkoordenwisselingen, nee, alles steeds in een kaarsrechte lijn van start naar finish. Wie zich nog afvroeg wat ik in het voorwoord van de vorige OOR bedoelde met die Beste Plaat Ooit In Nederland Gemaakt (de BPOING dus) is weer een stukje wijzer.

Ons nieuwe boek!

Het beste, scherpste, mooiste en meest lezenswaardige uit inmiddels 52 jaar popkritiek in OOR. Bestel ‘m hier.

deel dit artikel

Meer over:

Nasmak
Op dit moment zijn er geen berichten

Meest gelezen

Elftal

Dit zijn de 11 beste albums van dit moment en de komende weken

Elke maand selecteren we de beste albums van...
Elftal

Dit zijn de 11 beste albums van dit moment en de komende weken

Elke maand selecteren we de beste albums van...
eerste namen

Eerste namen Lowlands 2025: QOTSA, Fontaines D.C., Chappell Roan

Daar zijn de eerste namen voor Lowlands 2025!...
eerste namen

Eerste namen Lowlands 2025: QOTSA, Fontaines D.C., Chappell Roan

Daar zijn de eerste namen voor Lowlands 2025!...
concert

The Chameleons houden tand des tijds op afstand in Utrecht

Bij de ingang van de Pandora-zaal, helemaal bovenin...
concert

The Chameleons houden tand des tijds op afstand in Utrecht

Bij de ingang van de Pandora-zaal, helemaal bovenin...
MEEST RECENT

INLOGGEN