Toen het Zweedse circus Kompani Giraff Zach Condon vroeg nummers te schrijven voor een voorstelling, kon hij dat niet weigeren. Als inspiratiebronnen voor A Study Of Losses nam hij de Duitse roman Verzeichnis Einiger Verluste van Judith Schalansky en een van zijn favoriete albums, 69 Love Songs van The Magnetic Fields. Het resulteerde in elf nummers over zaken die teloor zijn gegaan en zeven instrumentals, genoemd naar de zeven zeeën op de maan.
Vooral die laatste zijn de sfeervolle pijlers onder de plaat, waar Condon zijn gevoel voor melancholie en melodie in kwijt kan. Een strijkkwartet is daar mede debet aan, net als de heldere gitaararpeggio’s in Mare Tranquilitates. Nummers die zich ook uitstekend lenen als muzikale omlijsting van een podiumact zijn de instrumental Disappearances And Losses (met dromerige synths), het weemoedige Villa Sacchetti en het gloedvolle Tuanaki Atoll, waarin zijn trompet ouderwets schalt. Aardig zijn verder het wat landerige Ghost Train en het gedragen Sappho’s Poems. Toch is A Study Of Losses voor Beirut-begrippen een behoudende plaat geworden, waarop Condon ruimschoots zijn eerder bewezen kunsten etaleert, maar daar weinig nieuws aan toevoegt. Gesneden koek voor de doorgewinterde fan, maar als score voor een voorstelling zijn het fraaie composities, die als zodanig wellicht een nieuwe groep luisteraars aanboren.