‘This modern world of science and invention is of particular interest to women, for the lives of women who have been more affected by its new horizon and those of any other group.’ Geen wonder dat Laurie Anderson gefascineerd is door Amelia Earhart, die deze woorden zo’n negentig jaar geleden uitsprak – en hier klinken ze weer, op The Modern World.
Earhart bracht haar eigen band met technologie in de praktijk door een poging te doen als eerste vrouw de wereld rond te vliegen. Waarbij ze spoorloos verdween, in 1937, ergens in de Stille Oceaan. Falende techniek was de oorzaak en om verschillende redenen verliep de telecommunicatie vlak voor de verdwijning moeizaam, iets met verkeerde frequenties, horen we Laurie Anderson hier zeggen.
Wie haar een beetje kent, hoeft niet verbaasd te zijn over haar fascinatie voor dit fenomeen – sterke vrouw, technologie, falende communicatie. Amelia is een late bewerking van een liveshow uit 2000. Jazz not jazz-cats als gitarist Marc Ribot en drummer Kenny Wollesen begeleiden discreet, belangrijke rollen zijn er voor het orkest Filharmonie Brno, een strijkkwartet, Andersons eigen viool en natuurlijk haar stem – welluidend sprekend, soms ontroerend zingend.
Al is de bijdrage van Anohni ook wel weer goed voor een traantje. Anderson doet een mooie poging om die laatste reis van Amelia Earhart te reconstrueren en dat levert een prachtige plaat op. Earhart leverde een topprestatie en faalde, Laurie Anderson slaagt op alle fronten.