album
Indie

Devendra Banhart

Ape In Pink Marble

NONESUCH/WARNER

De speciale draai die Banhart aan zijn liedjes geeft, met elektronische effecten, een off kilter elektrische gitaar en verdraaide zang, ontdoet ze van hun folkjasje. Het geeft de plaat enerzijds iets lichts, maar anderzijds iets traags en zelfs vervreemdends. Dat wordt versterkt door de oosterse motiefjes die hij veelvuldig gebruikt, in Fig In Leather, Fancy Man, Saturday Night en Theme For A Taiwanese Woman In Lime Green. Eerder doken die al spaarzaam op op zijn vorige album Mala, hier is het de centrale muzikale rode draad. Zo ook in Mourner’s Dance, dat op zijn Banharts onnavolgbaar is, net als het allesbehalve feestelijk klinkende Celebration. Een knipoog zit in Jon Lends A Hand, waarin hij een paar akkoorden leent van Jonathan Richman om zijn lief te bezingen: ‘Oh, Jonathan, Jonathan, these are your chords, I’m borrowing them just to convey how very beautiful she looks today.’ Nog even gaat hij terug naar zijn folkroots in Linda en Middle Names, over een ontmoeting met een ex-geliefde. Ape In Pink Marble is een zoete plaat, maar aangenaam zoet, waarop Banhart zich verrassend coherent weet te vernieuwen.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket
abo-actie

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. We hebben de keuze uit ...
Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers
special
jimi hendrix

Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers

Jimi Hendrix schuift in 1969 aan bij de Dick Cavett Show in een blauwe kimono. Het kledingstuk lijkt op een ...
'ESNS gaat door! Maar je vraagt je toch af: hoe dan?'
muziek in coronatijd

‘ESNS gaat door! Maar je vraagt je toch af: hoe dan?’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist Hooijer de ontwikkelingen in de ...

Recensie: Devendra Banhart - Ape In Pink Marble (album) | OOR