album
indie

Arcade Fire

Everything Now

COLUMBIA/SONY MUSIC

In gesprek met OOR vertelde Win Butler over een oude drummachine die hij gebruikte in de vroege dagen van Everything Now. Daarop viel de tekst ‘country funk disco reggae’ te lezen. Win vond het grappig en maakte er een foto van. Zo’n anekdote komt niet uit de lucht vallen: als dit vijfde album één ding bewijst, is het dat Arcade Fire schijt heeft aan hokjes. Nu meer dan ooit.

Voor de fanatieke volgers is het eerste kwartier van Everything Now – met het titelnummer, Signs Of Life en Creature Comfort – bekend terrein. De Canadezen hinkelen achteloos van ABBA naar Talking Heads naar Daft Punk. Soms op het randje van pastiche, maar je moet wel een hele nare chagrijn zijn om daarover te vallen. Zeker omdat Everything Now, dat met 48 minuten aanzienlijk korter is dan voorgangers The Suburbs (2010) en Reflektor (2013), genoeg vrolijks bevat. In Peter Pan en (vooral) Chemistry gaan ze op de reggaetoer, waarbij de eerste een donkere variant is met funky blazers, doffe basbeat en glasheldere pianoklanken, en de tweede diens verleidelijke tegenhanger met een nog veel prominentere blazerssectie, onmiskenbaar meeklapmoment en – wederom – Daft Punk-achtige riff. Het daaropvolgende Infinite Content kan Arcade Fire’s versie van een poppunksong genoemd worden: kort, energiek en melodieus (niet te verwarren met Infinite_Content, hetzelfde liedje in een countryjasje). Zoals op elke plaat eist Régine Chassange alias mevrouw Butler één keer volledig de aandacht op. Met haar kopstem en een snerpende synth klinkt Electric Blue als electropop uit het vorige decennium – helaas geen hoogtepunt. Het zwoele Good God Damn, met een heerlijk ploppende bas, is dat ontegenzeggelijk wel, om direct overklast te worden door Put Your Money On Me. Alles aan het intro schreeuwt eighties, van het synthloopje tot het hoge gekweel. Het nummer bouwt via beeldend woordenspel (‘Tuck me into bed and wake me when I’m dead’) en een catchy refrein op naar een finale waarin de samenzang tussen Win en Régine een schitterende climax bereikt. ‘Put your money on… all your money on me, you know it’s not the last time’. De extase is echter van korte duur: het duistere, rond een dreinende synthesizer opgebouwde We Don’t Deserve Love werkt ontnuchterend. Het refrein en Wins falset geven wat verlichting, maar van vrolijkheid is geen sprake. Everything Now voelt als geheel weliswaar stukken minder zwaar dan zijn vier voorgangers, maar de boodschap van Arcade Fire resoneert er niet minder om. Het album is net zozeer een aanklacht tegen het consumentisme als een pleidooi voor het slechten van grenzen tussen genres en – nog veel belangrijker – mensen. Win Butler is geobsedeerd door de vraag hoe we ons tot elkaar (zouden moeten) verhouden, tot uitdrukking gebracht in zinnetjes als ‘Be my Wendy, I’ll be your Peter Pan’, ‘You and me, we got chemistry’ en ‘If you think I’m losing you, you must be crazy’. Everything Now is daarmee een reflectie van het huidige tijdsgewricht, waarin iedereen alles wil – spullen, erkenning, liefde, nu! – en niets onmogelijk lijkt, maar de zoektocht naar zingeving heviger is dan ooit.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

<span class="club">Club</span> <span class="oor">OOR</span> was op Pinkpop
nieuws

Club OOR was op Pinkpop

OOR was op Pinkpop! We waren er met een eigen Club OOR-stand, waar verschillende artiesten langskwamen om een krabbel uit te ...
Pinkpop dag 3: van de roze hoed en de zwarte rand
concert

Pinkpop dag 3: van de roze hoed en de zwarte rand

De 49ste editie van Pinkpop vond dit weekend weer plaats in Landgraaf en OOR was alle drie de dagen van ...
Roger Waters maakt indruk, vooral na de pauze
concert
Roger Waters

Roger Waters maakt indruk, vooral na de pauze

Hij is zeker niet de meest spraakmakende artiest ter wereld, toch gaan controverse en Roger Waters prima hand in hand ...

Recensie: Arcade Fire - Everything Now (album) | OOR