album
pop

Blaudzun

_UP_

V2

Johannes ‘Blaudzun’ Sigmond omschrijft _UP_, het laatste deel van zijn Jupiter-albumtrilogie, als het middenpaneel van een schilderij, als rijpere wijn ten opzichte van de eerste oogst en als een duidelijk afwijking van het oorspronkelijke idee achter zijn drieluik. Oei, dat klinkt niet best, dacht ik meteen.

Wat mij persoonlijk altijd heeft gestoord aan de muziek van de man was namelijk precies die samenhang met schilderijen, wijn en andere snobby’s (high society-hobby’s). Pas na de eerste delen van Jupiter, een reeks geboren uit de drijfveer om zo veel en zo snel mogelijk muziek te maken, kon deze pauperrecensent Blaudzun óók omarmen. Hij maakte namelijk eindelijk muziek zonder poeha. Los, lekker en hard, hoewel helaas nog wel binnen de grenzen die de zanger zijn hele carrière al respecteert (steeds dezelfde structuren en tempo’s). ‘Hopelijk mag het op de volgende allemaal echt eens kapot’, schreef ik nog in de recensie van Jupiter Pt. II. Waarmee ik dus niet op de koerswijziging doelde die Blaudzun met _UP_ maakt. Deze plaat heeft gelukkig niets te maken met schilderijen of wijn, maar helaas wel alles met suikerspinnen en boterballen. Sigmond kiest hier voor een uitermate toegankelijk (indie)popgeluid dat alleen nog qua beperkte creatieve bewegingsruimte op zijn oude werk lijkt. Niet eerder klonk zijn muziek zó inwisselbaar. Olijke doch weinig bijzondere popliedjes als ­islands_ en sun will catch_ zijn er al meer dan genoeg. Als je mensen wijsmaakt dat dit de nieuwe Coldplay is, zullen ze niet aan je twijfelen. Het stomme is dat _UP_ binnen het oorspronkelijke ‘vrijheid is blijheid’-idee achter Jupiter een plaat is die Blaudzun van mij best had mogen maken. Ik zit er meer mee dat hij dit laagdrempelige popwerkje omschrijft als het moment suprême van de beste periode in zijn carrière tot nu toe.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Le Guess Who? 2018: Nachtbrakers en excentriekelingen
concert

Le Guess Who? 2018: Nachtbrakers en excentriekelingen

Le Guess Who?, het immer uitdijende festival met het alsmaar duizelingwekkender wordende blokkenschema. Een cultdingetje is het al lang niet ...
Regeerperiode Slayer ten einde
concert
Slayer

Regeerperiode Slayer ten einde

Met de woorden ‘The end is near’ kondigde Slayer op 22 januari zijn naderende afscheid aan. Na 37 jaar, 12 ...
Anders (Different)
album
De Jeugd Van Tegenwoordig

Anders (Different)

Een creatief hoogtij-jaar voor De Jeugd van Tegenwoordig. Na Luek uit februari is er gewoon alweer een album. Anders (Different) ...

Recensie: Blaudzun - _UP_ (album) | OOR