Als kind was Bertolf Lentink al gek op bluegrass, de mengeling van country en folk die zich kenmerkt door virtuoos akoestisch gitaarwerk. Als 12-jarige verkocht hij aan zijn klasgenoten cassettebandjes met traditionals die hij met zijn vader in de huiskamer had opgenomen. Zelf werd hij bekend als singer-songwriter met gitaarpopliedjes, maar dat hij een keer iets met bluegrass zou doen, stond vast.
Inmiddels heeft de Zwollenaar zes succesvolle soloalbums op zijn naam staan, in de oude wereld een moment waarop je platenlabel een verzamelalbum van je uitbrengt. Als alternatief groeide het idee voor Bluefinger, waarop Bertolf zijn bekendste nummers vertolkt in een bluegrass-arrangement. De opnames vonden plaats in Nashville, met gerenommeerde sessiemuzikanten als Jerry Douglas (dobro) en Stuart Duncan (viool). Voor hen was het duidelijk een fun-project: virtuositeit en spelplezier druipen ervan af. Luister bijvoorbeeld naar de laatste twee minuten van Another Day – zo geïnspireerd hoor je muziek uit de studio niet vaak. Sommige liedjes uit het oeuvre van Bertolf leenden zich beter voor deze aanpak dan anderen. Zo ontbreken hits als First & Then en Waiting In The Wings, maar minder bekende albumtracks als Cut Me Loose en Don’t Look Up, Don’t Look Down zijn plotseling killers geworden. Zo ook Before The Storm, een nieuw duet met zijn vroegere werkgeefster Ilse DeLange. Inmiddels is Bertolfs bluegrassproject veel meer dan een uitstapje. De komende maanden gaat hij met deze songs uitgebreid het theater in. Bluefinger is daarvoor een perfect visitekaartje.