Zo vader, zo dochter. Muzikale koerswijzigingen, ze zijn natuurlijk van alle tijden. Toch was er enig wenkbrauwgefrons toen de bio bij Bobbie van het Amsterdamse indietrio Pip Blom bleek te melden: ‘The new album sees her take a delightful left turn into thumping, carefree synthpop.’ Want de particuliere gedachte was dat Pip Blom en haar muziekmaten nog lang niet uitgekeken waren op internationaal geapprecieerde en op Britse indieleest geschoeide gitaarpop.
Pip Blom – de zangeres/muzikante – wilde evenwel wat anders, geïnspireerd door de ruimdenkende Britse band Micachu And The Shapes. Pip is niet voor niets dochter van Erwin Blom, die met Eton Crop schakelde van punkpop naar dance. Goed, ‘zorgeloze synthpop’ dus. Angstbeelden van The Human League. Maar bio’s verkondigen wel vaker onzin. Het derde album van Pip Blom staat voor het grootste deel voor verre van leeghoofdige synthpop met, jawel, gitaren. De allereerste seconden horen we zelfs een New Order-gitaartje. Pip Blom werkte samen met de veelgevraagde Britse liedjesschrijver en producer Dave McCracken, die eveneens betrokken was bij Boat uit 2019. Dat debuut straalde jeugdige onbevangenheid uit. Bobbie klinkt volwassener en staat meteen als een huis, overigens met wat loszittende dakpannen, want in de ondermaatse afsluiter 7 Weeks klinkt Pip Blom (met auto-tune) zo glad als Kylie Minogue. Veel sterker is het eveneens hitgevoelige Is This Love?, vooral vanwege de zangbijdrage van Alex Kapranos van Franz Ferdinand. Minder robuust is de vocale rol van Personal Trainer-voorman Willem Smit, Bloms partner, in Kiss Me By The Candlelight. ‘My baby holds my hand and tells me I am brilliant’, klinkt het in dit bepaald niet voor Candlelight-luisteraars geschikte nummer. Briljant is een overdreven kwalificatie voor Bobbie, maar de nieuwe jas zit Pip Blom als gegoten.
Neem nu een jaarabonnement op OOR en ontvang Bobbie van Pip Blom gratis op vinyl. Kijk hier voor het aanbod.
De nieuwe OOR is uit!
Bestel ‘m hier.