album
rock

Cage The Elephant

Social Cues

RCA/SONY MUSIC

Om zijn gestrande huwelijk met het Franse model Juliette Buchs te verwerken, liet frontman Matt Schulz verschillende fictionele karakters in zijn teksten los, waaronder een zachtaardige moordenaar die in Ready To Let Go verzucht: ‘Ain’t it strange, we both knew this day was coming’.

Het nummer is exemplarisch voor Cage The Elephant anno 2019: zelfverzekerd, retestrak geproduceerd, schaamteloos poppy. Niet dat de onstuimigheid die hun eerste albums zo opwindend en onvoorspelbaar maakte afwezig is op Social Cues, maar de Amerikanen zijn er zuiniger op. Als er al krijsende gitaren en beukende baslijnen voorbijkomen, zoals in Broken Boy en House Of Glass, dan staat de chaos in dienst van de compositie en niet andersom. Night Running, een samenwerking met Beck, bewijst hoe in control Cage The Elephant is. De momenten waarop de band in de laagste versnelling opereert (Love’s The Only Way, What I’m Becoming, Goodbye) brengen balans, maar zijn niet gedenkwaardig. Cage The Elephant excelleert juist als hun muziek schuurt, piept en kraakt. Op de tweede helft van Social Cues gebeurt dat maar heel zelden, dus de conclusie laat zich raden: half geslaagd album.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Pearl Jam brengt nieuwe single 'Dance of the Clairvoyants' uit
nieuws

Pearl Jam brengt nieuwe single ‘Dance of the Clairvoyants’ uit

Pearl Jam kondigde op 27 maart zijn nieuwe album Gigaton aan. Nu geeft de band ook een eerste voorproefje van ...
Eefje de Visser: 'Het dancepubliek is zó positief, ik hou van dat optimisme'
interview

Eefje de Visser: ‘Het dancepubliek is zó positief, ik hou van dat optimisme’

Ze zeggen dat empatische mensen sterker geneigd zijn dialecten en accenten over te nemen. Als dat waar is, dan zit ...
The Strokes derde headliner op Best Kept Secret
nieuws

The Strokes derde headliner op Best Kept Secret

The Strokes zullen de zaterdag van Best Kept Secret headlinen. Dat kondigde de nieuwe festivaldirecteur Maurits Westerik woensdagavond live aan op ...

Recensie: Cage The Elephant - Social Cues (album) | OOR