Van mij zul je geen discussie krijgen over de stelling of de stem het krachtigste muziekinstrument op aarde is. Je hebt hem immers altijd bij je en hij bestaat al zolang de mensheid op aarde rondloopt. Maar of je op louter stemmen ook een nacht lang kunt dansen, is een ander verhaal.
Job Oberman nam de handschoen op en vroeg iedere vriend of vriendin die langskwam om iets te zingen of te roepen. Ook gebruikte hij talloze WhatsApp-voicemailberichtjes als basismateriaal. Hij laadde alles in zijn samplers en begon te kneden, te rekken en te buigen. Dat werd uiteindelijk Choral Feeling. Goedbeschouwd zijn debuutalbum, als je Oceanics liveplaat uit De School (2018) en zijn samenwerkingen met Ulla en Greetje Bouma eventjes vergeet. Ieder geluid op Choral Feeling heeft als bron een stemband. Die werkwijze doet erg denken aan Matthew Herbert. Diens linksdraaiende dansmuziek kent dezelfde collage-achtige aanpak. Maar bij Oberman sluimert het nachtclub-DNA in vrijwel iedere track, ondanks de afwezigheid van kickdrums of soepele baslijnen. Een dromerige trip als Open Them Open kan in de handen van kundige dj’s tot een euforisch hoogtepunt leiden. Idem voor het hypnotiserende Sing It To Happen, met zijn Caribou-achtige vocale snippers. Een dappere, ongewone dansplaat van een artiest die graag zijn nek uitsteekt.