Folkmuziek is als geen ander genre verbonden aan een specifieke plaats. Een kamer, een gesprek, een boom. Soms beschrijft het een plek, zoals Watching The Starlings doet met een kamer in Londen, het licht van een sigaret in het donker, het geluid van de buren, de overvliegende spreeuwen. Het is een hoogtepunt op deze samenwerking tussen twee folkveteranen.
Marry Waterson is een telg uit een een folkfamilie, drager van een naam die al ruim zeventig jaar in verschillende gedaanten door de Britse folktraditie waant. Een naam die ze overigens eer aandoet met een prachtige stem. Heavy Wings is wat dat betreft een hoogtepunt – boven een gitaar die in een andere kamer lijkt te worden bespeeld en vergezeld door een ijle trompet schittert ze vol ingehouden droefenis. De kenmerkende brom van Adrian Crowley, die zijn folksporen ook dubbel en dwars verdiend heeft in zijn solocarrière, ondersteunt en fundeert. De productie van Jim Barr (Portishead) geeft het geheel de ruimte die het verdient: er is geen noot, tokkel of accordeonstoot te veel. Dat zorgt voor een album waar nu niet bepaald de energie en het enthousiasme vanaf spatten. Het is wel een album met ruimte om een tijdje in te wonen, om eens te luisteren naar de verhalen over de kamers, de gesprekken en de bomen.