Sommige recensies moeten. Omdat het momentum – release eind oktober, lopend vuurtje na de jaarlijstjesdeadline – weliswaar voorbij is, maar omdat iedereen deze plaat móet horen, vooral fans van het Ierse Lankum. Omdat Lankum-zangeres Radie Peat en Lankum-producer John ‘Spud’ Murphy (de man van de duistere drones) prominente leden zijn van ØXN.
Omdat hun debuut CYRM vol staat met naargeestige sprookjes en plechtig voortschrijdende dark folk waarin de dood in geuren en kleuren gevierd wordt (al moet je daar natuurlijk wel van houden). Omdat de muziek nog een tikkie dieper binnenkomt dan die van Lankum op z’n allerdonkerste momenten. Omdat er nog een andere zangeres in ØXN zit, Katie Kim, die een wat schrillere stem heeft, maar je minstens zo meedogenloos bij de kladden grijpt als Radie Peat. Omdat op CYRM vooral traditionals en covers worden vertolkt, maar dat dit een plaat oplevert waarvoor de aanbeveling ‘je weet niet wat je hoort’ een ferm understatement is. Omdat Love Henry laat horen hoe je Young Hunting, een oude Schotse murder ballad, óók naar je toe kunt trekken (Nick Cave en PJ Harvey deden het eerder onder de titel Henry Lee). Omdat het slotstuk van CYRM, een dertien minuten durende uitvoering van Scott Walkers Farmer In The City, waarschijnlijk het meest bloedstollende stuk muziek is – vooral de grande finale – dat je in tijden hebt gehoord (soundtrackgrootmeester Jóhann Jóhannsson, God hebbe zijn ziel, zou er met jaloezie naar hebben geluisterd). En omdat CYRM dus in menig eindlijstje van 2023 had gemoeten – ja, zelfs in dat van ondergetekende. Hóóg.
Bestel de kerst-OOR!
Uiteraard pakt OOR deze feestmaand weer uit met nog véél meer lijstjes, we duiden het fenomeen Caroline Polachek, spreken Lankum en Robin Kester over hun Eindlijst-noteringen, werpen een scherpe blik op de popsterren van nu met schrijver Hanna Bervoets, bespreken het tumultueuze jaar met Queens Of The Stone Age en gaan in het gesprek met Prins S. en Sophie Straat. Ook volgen we de tragische levenswandel van de dit jaar overleden Sinéad O’Connor en spreken we OOR-coryfee Anton Corbijn over zijn nieuwe expositie MOØDe. Dat en nog veel meer.