album
Hiphop

Kendrick Lamar

DAMN.

TOP DAWG ENT./INTERSCOPE/UNIVERSAL

Rupsjes Nooitgenoeg. Omdat Kendrick Lamar een album vol met Bijbelse verwijzingen uitbracht op Goede Vrijdag – een album waarop hij in het eerste nummer ook nog eens tegen een kogel aanliep – dachten enkele wijsneuzen dat er na drie dagen een wonderlijke wederopstanding zou plaatsvinden en we op de meubelboulevard een berichtje zouden krijgen dat er wéér een nieuwe Kendrick klaarstond. Nu kun je die nieuwe Kendrick net zo lang zoeken als dat laatste te goed verstopte paaseitje. En gedenk ook eens de hoofdzonde Hebzucht.

Het draait op DAMN. volop om het Bijbelse gedachtegoed en de kopzorgen die dat Kendrick Lamar geeft. Want dat vrome, ascetische bestaan valt maar lastig te rijmen met een ruige jeugd in Compton en zijn huidige status, waar geld, middelen, faam en vrouwen in overvloed aanwezig zijn. Op DAMN. komt Lamar er niet echt uit. De funk en jazz van To Pimp A Butterfly zijn nagenoeg verdwenen. De beats zijn kaler, lopen geregeld bewust scheef en Lamar gaat vaak expres voor of na de beat zitten. Zo’n beat kan zelfs achteruit lopen (LUST.) of de stem van Lamar wordt hoger en lager gepitcht, zodat er een langzaam golvend stemgeluid ontstaat (HUMBLE.). Afwisseling is er dus voldoende. Vooral omdat Lamar geregeld van stemgeluid wisselt: zacht en hoog, zoals op LOYALTY. (met een sterke Rihanna), soft op LOVE. of juist rauw en snel op DNA. Op XXX. voert Lamar een Iers bandje op voor het refrein, waarbij ene Bono iets mag zingen. Aardig, maar meerwaarde brengt het niet. Deze wisselende gemoedstoestanden komen samen tot een hoogtepunt op FEAR., waarin Lamar zijn zevenjarige, zeventienjarige en zevenentwintigjarige zelf aan het woord laat om over hun angsten te vertellen. ‘And I can’t take these feelings with me / So hopefully they disperse / Within fourteen tracks, carried out over wax / Wonderin’ if I’m livin’ through fear or livin’ through rap’ – zo vat hij DAMN. samen. Deze zoekende, wispelturige Kendrick Lamar maakt muziek op hoog niveau. Hij wisselt met het grootste gemak van stijl, durft te experimenteren en etaleert meer dan eens wat hij allemaal kan. Lamar heeft iets heel moois in handen, hij komt er op dit moment alleen niet verder mee. Alsof hij in een prachtige auto rijdt die nu vast is komen te zitten in het zand. Er valt nog genoeg te bewonderen, maar hij moet snel weer moedig voorwaarts. Dat deden die lui uit de Bijbel uiteindelijk ook.

 

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Wide Awake!
album
Parquet Courts

Wide Awake!

Was Wide Awake! een debuut geweest, hadden we dan van een klassieker gesproken? Parquet Courts’ vijfde – zevende als je ...
Win tickets voor Screaming Females in Sugarfactory
winactie
Screaming Females

Win tickets voor Screaming Females in Sugarfactory

Aanstaande zondag 27 mei in de Sugarfactory in Amsterdam: Screaming Females! Ouderwetse punrock uit New Jersey, gespeeld door een band ...
Part Of The Light
album
Ray LaMontagne

Part Of The Light

In veel jaarlijstjes trof je ‘m niet aan, maar Ouroboros, de laatste plaat van Ray LaMontagne, werd ten tijde van ...

Recensie: Kendrick Lamar - DAMN. (album) | OOR