Het lijkt wel of de kerstperiode steeds vroeger begint. In oktober hing de kerstversiering in de straten en in september arriveerden de eerste kerstnummers al in onze mailbox. Opvallend is dat kerstmis voor veel artiesten staat voor melancholie, romantiek en lief zijn voor elkaar. Dit resulteert in stemmige, weemoedige liedjes.
Ook Sleigher van de Amerikaan Ben Folds staat vol met superintieme songs. De sfeer komt van de muziek en teksten, nergens zijn kerstbellen te horen. Allemaal lieve liedjes met prachtig pianospel van Folds, waaronder Burt Bacharachs enige kerstnummer, het schattige The Bell That Couldn’t Jingle.
Bij A Peace Of Us van het trio Dean Wareham (Galaxie 500, Luna), Britta Phillips (Warehams vrouw) en Sonic Boom (Spacemen 3) ook veel sombere liedjes, maar hiertussen een aantal lekkere midtempo covers. Zoals Pretty Paper van Willie Nelson, dat voorzien is van een spetterend synthesizer-intro. Hier komt Spaceman 3 even om de hoek kijken. En Snow Is Falling In Manhattan had een Galaxie 500-song kunnen zijn.
Het duo Clean Pete is in Nederland uitgegroeid tot hofleverancier van kerstmuziek. Sinds 2016 trakteren ze ons regelmatig op sfeervolle Nederlandstalige kerstnummers, die ze bovendien live uitvoeren tijdens hun feestelijke en extravagante kerstshows, die ook dit jaar weer door het hele land plaatsvinden. Winternacht is de opvolger van Gloria (2019). Ook nu werken de beide zussen weer samen met een keur van vaderlandse artiesten. Zo is in O Kom Emmanuel, een negentiende-eeuwse tradional, de stemmige harp van Remy van Kesteren te horen. In het hillbilly-achtige Ja En Amen, van countryzangeres Lorreta Lynn, zingt Stephanie Struijk mee en speelt Anne Soldaat sologitaar. Meest opvallende gast is schrijver Thomas Heerma van Voss met een gesproken kerstverhaal, op de achtergrond begeleid door stemmige muziek en hemels gezang van Clean Pete.
Ook bij Lutke Krub En Zeven Kerstliedjes, het kerstproject van Spinvis en tekenaar Hanco Kolk, hoort een kerstverhaal. De lange, ingewikkelde vertelling wordt monotoon uitgesproken door Spinvis, zonder effecten of muziek. Het zorgt niet per se voor een kerstgevoel. Dat gebeurt wel bij stemmige liedjes als Kerstrecept of Een Kaars Voor Jou, met zang van Spinvis-celliste Saartje Van Camp. Met De Laatste Kerstboom, over een lelijke kerstboom die niemand wil hebben, zorgt Spinvis voor een eigentijdse opvolger van Johnny Jordaans klassieker De Kerstboom.
Het Amsterdamse label Snowflakes brengt dit jaar maar liefst vier avontuurlijke vinylsingles uit, met steeds op de A-kant een eigen nummer en op de achterkant een cover. Er is rammelpop van Simon Chesterfield en Franstalige psychedelica van Les Pommes De Lune, maar ook een cover van Hard Candy Christmas (Dolly Parton) door de eveneens Canadese gitaarband Holiday Crowd. Wild Man van Whatitdo Archive Group ten slotte bevat funky jazz, waarbij Ramsey Lewis niet ver weg is.
Have Yourself A Merry Little Christmas Vol. 4 laat zich beluisteren als een soort kersteditie van London Calling. De Engelse journalist Kevin McGrath heeft getracht de beste kerstnummers uit de indie- en undergroundscene te verzamelen. Dit is het laatste deel uit deze digitale serie. De meest opvallende song komt van Grandaddy: It Was A Silent Night At Least Until Jeff Lynne Arrived, op de melodie van Stille Nacht. De meer dan 45 tracks zijn te downloaden op de bandcamp van het label Various Artists, de opbrengst gaat naar een liefdadigheidsinstelling voor daklozen.
Het meest vrolijk makende album van het jaar komt van de jonge Amerikaanse bluespianist Ben Levin. In 2021 verraste hij a met het swingende Forgot Mrs. Santa Claus, nu laat hij met hulp van gastmuzikanten zien dat hij de vele facetten van blues beheerst. Zo is Candy Cane een pompend brok Chicago-blues met een glansrol voor de slidegitaar en eist in Skating een swingend Hammond-orgel de hoofdrol op. Prijsnummer is het uptempo Santacon, in New Orleans-r&b-stijl. Met zo’n plaat wordt elke Kerstmis een swingend feest.