Precies twintig jaar geleden debuteerden Dan Auerbach en Patrick Carney uit Akron, Ohio met The Big Come Up. Wie toen had voorspeld dat die twee schuchtere bluesfreaks met hun rammelrock wereldberoemd zouden worden, was voor gek verklaard. Maar het gebeurde wel, al zong Auerbach op Turn Blue (2014) inmiddels over de Weight Of Love en andere pretentieuze zaken.
Na een pauze van vijf jaar klonk “Let’s Rock” in 2019 vertrouwd maar ook wat formulematig. Ze moesten – o cliché – weer even terug naar de basis, naar de blues. De échte glorieuze comeback van The Black Keys vond plaats op het in twee middagen opgenomen en vorig jaar uitgebrachte Delta Kream, met machtige covers van onder meer John Lee Hooker, R.L. Burnside en Junior Kimbrough. Het losse spelplezier van die plaat keert terug op Dropout Boogie, dat vooral puntige rootsy rocksongs bevat met altijd pakkende melodieën en (poppy) refreinen. Dat is op zich niet verrassend, maar de plaat straalt onmiskenbaar een hernieuwde frisheid uit.
The Black Keys laten in tien vrij korte no-nonsense-stukken horen wat ze kunnen en leuk vinden: groovy rootsrock met hitpotentie (Wild Child, Your Team Is Looking Good), smeuïge boogierock (For The Love Of Money, Burn The Damn Thing Down), soul (How Long, It Ain’t Over) en blues (Happiness, Didn’t I Love You). Southern vibes zijn alom aanwezig en het gitaarwerk van Auerbach is altijd smakelijk. In Good Love krijgt hij assistentie van Billy Gibbons, en Greg Cartwright van Reigning Sound schreef aan meerdere songs mee. Met het aanstekelijk luchtige Dropout Boogie luiden The Black Keys overtuigend hun derde decennium in.
Als je nu een halfjaarabonnement à €34 op OOR neemt, krijg je de nieuwe cd van The Black Keys als welkomstgeschenk! Kijk hier.