album
pop

Eefje de Visser

Bitterzoet

SONY MUSIC

Eefje de Visser gaf haar eerste drie platen uit op een eigen label, maar heeft voor haar vierde album Bitterzoet toch de overstap gemaakt naar Sony Music. Het knappe is dat, hoewel haar muziek zich op organische wijze blijft ontwikkelen, haar signatuur onmiskenbaar is.

Dat heeft niet alleen te maken met De Vissers kenmerkende, hese zang, maar ook met haar gevoel voor timing, de dromerige sfeer en de onverbeterlijke neiging naar melancholie. Die bepaalt subtiel de ondertoon, maar liedjes als Pixels, Stilstand en Lange Vinnen zijn eerder mysterieus van aard. De vernieuwing zit hem in de dance-invloeden, die verwerkt zijn in de synths die op voorganger Nachtlicht al domineerden. Het is De Visser gelukt om daarbij de warmte – ook al zo’n constante in haar werk – te behouden. Het levert fascinerende liedjes op als De Parade, het hypnotiserende titelnummer en het meeslepende Zwarte Zon. Ze heeft de tijd genomen te schaven aan de nummers, in de Gentse loft die ze bewoont met producer en geliefde Pieterjan Coppejans. De gelaagde arrangementen zijn geraffineerd en maken van Bitterzoet qua sfeer meer een soloplaat dan Nachtlicht, dat eerder een bandgevoel had. Andermaal etaleert De Visser haar grote kwaliteiten als muzikante die de grenzen voortdurend verlegt en liedjes maakt die nieuw klinken, maar toch vertrouwd voelen.

Lees ook

Eefje de Visser leeft tussen twee werelden: als Nederlandse woont ze alweer een paar jaar in Gent en ook de liedjes op haar nieuwe album Bitterzoet spelen zich grotendeels af in de schemering. Steeds verder verwijdert ze zich van de singer-songwriter met gitaar die ze ooit was, steeds dieper trekt ze het woud van de mysterieuze elektronica binnen. Lees hier.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket
abo-actie

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. We hebben de keuze uit ...
Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers
special
jimi hendrix

Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers

Jimi Hendrix schuift in 1969 aan bij de Dick Cavett Show in een blauwe kimono. Het kledingstuk lijkt op een ...
'ESNS gaat door! Maar je vraagt je toch af: hoe dan?'
muziek in coronatijd

‘ESNS gaat door! Maar je vraagt je toch af: hoe dan?’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist Hooijer de ontwikkelingen in de ...

Recensie: Eefje de Visser - Bitterzoet (album) | OOR