In dit digitale tijdperk, waarin het enerzijds makkelijker dan ooit is om je muziek aan de man te brengen en je anderzijds zo verzwolgen wordt door massale concurrentie, kan het belang van een gimmick of een onderscheidend verhaal niet onderschat worden. Dat heeft de Londense metalband Sleep Token in ieder geval goed begrepen.
In de fictie rondom de band is het een collectief in dienst van de god Sleep. De frontman ‘heet’ Vessel, de overige bandleden staan gedesigneerd als II, III en IV. Dat klinkt allemaal behoorlijk spannend. En dan luister je de muziek, die zich het beste laat omschrijven als luxueus geproduceerde stadionpop met neigingen tot r&b en dubstep, waar om de twee minuten opeens een metalriff – soms vergezeld door wat geschreeuw – als een losgeslagen sneltrein doorheen dendert.
Op Even In Arcadia, album nummer vier, klinkt dat soms moddervet, maar dikwijls angstaanjagend plat. Het grootste probleem is het gebrek aan variatie in de rustige passages. Soms gebeurt er wat onverwachts, zoals de saxofoon aan het einde van single Emergence, maar grotendeel kleurt de band in de pophelft van zijn muzikale universum veel met hetzelfde palet, waardoor de veelal behoorlijk lange nummers erg door elkaar heen beginnen te lopen.
Het Romeinse telraam om Vessel heen is gelukkig een best vaardige metalband, dus ieder nummer bevat wel een of twee kippenvelmomenten. Vooral de geluidsmuren die worden opgezet in opener Look To Windward en afsluiter Infinite Baths zijn behoorlijk imposant. Toch rest dan de vraag: wat voegen deze twee verschillende stijlen hier aan elkaar toe?
Metalbands die flirten met pop is absoluut niet nieuw; Bring Me The Horizon maakt er al ruim een decennium een vruchtbare carrière van. Maar waar die band grotendeels coherente nummers weet neer te zetten, voelt iedere stijlwisseling bij Sleep Token alsof je kat op de afstandsbediening gaat staan en middenin het NOS Journaal overschakelt naar het WK darten. Dat is als gimmick best vermakelijk, maar voor een album van bijna een uur behoorlijk vermoeiend.