Jasper Boogaard debuteerde twee jaar geleden als Nagasaki Swim met de stemmige indiefolkplaat The Mirror. Echt het werk van een solist, maar wat kon je ook anders in die vermaledijde pandemie. Op Everything Grows heeft de Rotterdammer de ramen opengezet, zoals al is te horen aan de vogels in het intro van Eternal.
Hij werkt nu met een vaste band, wat voor een voller geluid zorgt. Aan een stage in de Headroom Studio’s in Philadelphia hield hij contacten over met violiste Molly Germer (onder meer Alex G) en pedalsteelspeler Mike Brenner (Songs: Ohia), die prominent te horen zijn. Of zij ook verantwoordelijk zijn voor de trompetpartijen in Eternal en Window is mij niet duidelijk, maar die mogen er ook zijn. In de melancholieke gitaarpopliedjes zingt Boogaard over je staande proberen te houden in een soms overweldigende wereld, maar hij klinkt wel zelfverzekerder dan voorheen. Het dromerige is er een beetje af en de sound is meer Americana geworden, met vaak een akoestische gitaar als basis. Het levert mooie stukken op als Eternal, Window, The Weight Pt 2 en Everything Grows, die nog steeds introvert van insteek zijn maar muzikaal ook durven te fonkelen.