Wie de Italiaanse componiste Caterina Barbieri live zag op festivals als Rewire of het ADE zal het met me eens zijn: het stuk Fantas (afkomstig van het album Ecstatic Computation uit 2019) was het absolute hoogtepunt van haar optredens. Het nummer, met zijn hypnotiserende, traag spiralerende modulaire synthvegen, zoemt nog urenlang na op je trommelvlies.
Barbieri vroeg een aantal bevriende muzikanten om het bewuste stuk een nieuwe bewerking te geven. Niet zozeer een remix, maar meer een eigen interpretatie, waarbij telkens een instrument centraal staat. Zoals een sax op de broeierige versie van Bendik Giske, twee kerkorgels op de verpletterende variant van de Deense Kali Malone of vier stemmen, zoals in opener Fantas Variations For Voices van stemkunstenares Evelyn Saylor. Niet iedere muzikant blijft ingetogen naar zijn schoenen staren. De euforische hardcoreversie van Baseck is goed voor meer dan een glimlach en ook het percussieve Afrikaanse Singeli Fantas duwt ons de dansvloer op. Modular-koningin Kara-Lis Coverdale condenseert Fantas tot een drie minuten durende zwarte parel. Wat een prachtig project.