ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?
BEN JE NOG GEEN LID?
Moeilijk te bevatten is dan de plotselinge overstap van een independent platenmaatschappijtje met het punkhart op de juiste plaats naar een zakelijk ingestelde major. De melding dat de deal pas werd beklonken nadat de groep was toegezegd niets aan artistieke, muzikale of intellectuele vrijheden te hoeven inleveren, lijkt op het eerste gehoor niets meer dan goedpraterij. Beluistering van For Blood And Empire leert echter dat de groep uit Pittsburgh niets aan geloofwaardigheid heeft verloren. De aanstekende meezingpunkrock met duidelijke Clash-invloeden is minstens zo fris en opwekkend als het materiaal op voorganger The Terror State (2003). Er is zelfs plaats ingeruimd voor vernieuwende elementen. Was Tom Morello (Audioslave, Rage Against The Machine) op de vorige plaat nog producer en geestverwant, nu is hij ingezet als gastgitarist tijdens afsluiter Depleted Uranium Is A War Crime. Het nummer Hymn For The Dead wordt op zijn beurt opgesierd door een trompet en in One Trillion Dollars klinkt folky protestpunk is zijn puurste vorm. Dat ook de linkse ideologieën en het politieke commentaar onaangetast zijn gebleven, bewijzen niet alleen de songteksten. De toelichtingen, de bijgevoegde essays en de steunbetuigingen aan welzijnsorganisaties zetten de teksten kracht bij. Daarmee tonen de heren van Anti-Flag dat ze hun idealen trouw zijn gebleven en met hun majordeal vooral in staat zijn om een breder publiek aan te spreken. WOUTER DIELESEN