album
Pop

SOULWAX

From DEEWEE

DEEWEE/PIAS

Vorig jaar stonden ze daar plots weer, op de podia. Met zijn zevenen achter drie drumkits, een berg elektronica, oude synths, bassen en een microfoon voor Stephen, een van de DEEWEE (Dewaele)-broers. Transient Program For Drums And Machinery, zo luidde het idee, de tour en meteen ook een van . . .

Waar Stephen en David Dewaele, de kern van Soulwax, voorheen steeds met het probleem ‘hoe vertaal ik dat alles naar een podium’ worstelden, werkten ze nu andersom. Zeven bevriende muzikanten uit verschillende contreien vonden elkaar. De meesten daarvan zijn afkomstig uit de entourage waarmee Soulwax avondvullende shows vulde: slagwerker Igor Cavalera (Sepultura), Victoria Smith (die bij Jamie T, M.I.A. en The xx drumt), Blake Davies (die dat in Turbowolf doet), Laima Leyton (die samen met echtgenoot Cavalera het dj-duo Mixhell vormt) plus trouwe dienaar Stefaan van Leuven, vanaf dag één bij Soulwax betrokken. De band kwam samen, de plannen werden gedeeld en uiteindelijk werd op één dag (7 februari 2017) in de nieuwe DEEWEE Studio in Gent From DEEWEE ingeblikt. De plaat had beter Everybody Wants To Be The Drummer kunnen heten, want een percussiefeest werd het, zoals in het instrumentale The Singer Has Become A Deejay, een titel met een knipoog die nog maar eens de ontwikkeling van Stephen Dewaele bevestigt. Maar zingen doet hij op de plaat wel degelijk. In Trespassers bijvoorbeeld, dat in een andere versie ook zomaar op Much Against Everyone’s Advice had gepast. Of in My Tired Eyes, waarin Soulwax even klinkt als Depeche Mode in recente tijden. Hoewel stukken minder gefragmenteerd en divers dan bij hun alter ego’s op de soundtrack van Belgica (2016) horen we hier ook veel van wat de broers ambiëren langskomen. Hun liefde voor eightieswave (denk Liaisons Dangereuses in Is It Always Binary) en vooral Kraftwerk (Conditions Of A Shared Belief) wordt niet onder stoelen of banken gestoken. Het blijft echter opvallend dat – eenmaal bekomen van alle keyboards, elektronische beats en ouderwets ambachtelijk percussiegeweld – toch weer een hoop sterke popsongs te ontwaren zijn. Met de woorden ‘There’s so much bullshit coming out of your mouth’ sluit Stephen het album in Goodnight Transmission plechtig af. Daar zal ik maar niet proberen overheen te komen.

 

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 34 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 34 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. Met nieuwe lp's van Arcade ...
Tool staat op in Ziggo Dome
concert
tool

Tool staat op in Ziggo Dome

‘I’m 58 and I’m standing up!’ Veel zegt Maynard James Keenan donderdagavond niet, in de uitverkochte Ziggo Dome. Zo zijn ...
Eerste beelden Bowie-film 'Moon­age Daydream'
kijken
David Bowie

Eerste beelden Bowie-film ‘Moon­age Daydream’

De eerste trailer van de nieuwe David Bowie-film 'Moonage Daydream' is vanaf nu te bekijken. De film draait vanaf september ...

Recensie: SOULWAX - From DEEWEE (album) | OOR