album
Pop

SOULWAX

From DEEWEE

DEEWEE/PIAS

Vorig jaar stonden ze daar plots weer, op de podia. Met zijn zevenen achter drie drumkits, een berg elektronica, oude synths, bassen en een microfoon voor Stephen, een van de DEEWEE (Dewaele)-broers. Transient Program For Drums And Machinery, zo luidde het idee, de tour en meteen ook een van de tracks die naar buiten kwamen. Alles moest weer eens helemaal anders, maar het concept stond.

Waar Stephen en David Dewaele, de kern van Soulwax, voorheen steeds met het probleem ‘hoe vertaal ik dat alles naar een podium’ worstelden, werkten ze nu andersom. Zeven bevriende muzikanten uit verschillende contreien vonden elkaar. De meesten daarvan zijn afkomstig uit de entourage waarmee Soulwax avondvullende shows vulde: slagwerker Igor Cavalera (Sepultura), Victoria Smith (die bij Jamie T, M.I.A. en The xx drumt), Blake Davies (die dat in Turbowolf doet), Laima Leyton (die samen met echtgenoot Cavalera het dj-duo Mixhell vormt) plus trouwe dienaar Stefaan van Leuven, vanaf dag één bij Soulwax betrokken. De band kwam samen, de plannen werden gedeeld en uiteindelijk werd op één dag (7 februari 2017) in de nieuwe DEEWEE Studio in Gent From DEEWEE ingeblikt. De plaat had beter Everybody Wants To Be The Drummer kunnen heten, want een percussiefeest werd het, zoals in het instrumentale The Singer Has Become A Deejay, een titel met een knipoog die nog maar eens de ontwikkeling van Stephen Dewaele bevestigt. Maar zingen doet hij op de plaat wel degelijk. In Trespassers bijvoorbeeld, dat in een andere versie ook zomaar op Much Against Everyone’s Advice had gepast. Of in My Tired Eyes, waarin Soulwax even klinkt als Depeche Mode in recente tijden. Hoewel stukken minder gefragmenteerd en divers dan bij hun alter ego’s op de soundtrack van Belgica (2016) horen we hier ook veel van wat de broers ambiëren langskomen. Hun liefde voor eightieswave (denk Liaisons Dangereuses in Is It Always Binary) en vooral Kraftwerk (Conditions Of A Shared Belief) wordt niet onder stoelen of banken gestoken. Het blijft echter opvallend dat – eenmaal bekomen van alle keyboards, elektronische beats en ouderwets ambachtelijk percussiegeweld – toch weer een hoop sterke popsongs te ontwaren zijn. Met de woorden ‘There’s so much bullshit coming out of your mouth’ sluit Stephen het album in Goodnight Transmission plechtig af. Daar zal ik maar niet proberen overheen te komen.

 

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

concert
Ayreon

Het wondere universum van Ayreon

Uitgesloten was het; dat Arjen Lucassen de muziek van zijn progmetalproject Ayreon ooit zou vertalen naar een livesetting. Dat maakte ...
nieuws
Eddie Vedder

Eddie Vedder speelt met straatmuzikanten

Het moet je hart even stil doen staan: een verzoek om te jammen met Eddie Vedder. Het gebeurde een straatmuzikant ...
nieuws
The Killers

The Killers naar de Ziggo Dome

The Killers komen naar Nederland. Op woensdag 28 februari 2018 staan Brandon Flowers en co in de Ziggo Dome in ...