album
Rock

THE GASLIGHT ANTHEM

Get Hurt

Nee, Get Hurt is het album van een man met een gebroken hart, zoals goed te horen in de verstilde titeltrack met jaren tachtig echo’s. ‘I keep my wounds without a bandage baby, as I come stumbling through the door / I spend my nights in this location, talking to spirits on the floor.’ Bovendien is dit het album waarop The Gaslight Anthem voorzichtig afscheid neemt van hun kenmerkende folkpunk. Eerste single Rollin’ And Tumblin’, Stray Paper en afsluiter Dark Place zijn klassieke Gaslight Anthem-tracks en hadden qua geluid zo op de vorige vier platen kunnen staan, maar verder gebeuren er veel nieuwe dingen. Direct in opener Stay Vicious valt op dat Fallon z’n stem op een andere manier gebruikt, 1000 Years is ondanks de donkere tekst een opbeurend, bijna vrolijk nummer en het gebruik van orgel en de tempowisselingen op Underneath The Ground zorgen voor een variatie die The Gaslight Anthem na vier albums met praktisch hetzelfde geluid wel kon gebruiken. Niet alles op Get Hurt blijft hangen, vooral de eerdergenoemde tracks met het ‘oude’ geluid zijn allemaal minder dan de beste tracks van de vorige platen, maar er valt genoeg te ontdekken. De ontwikkeling die Fallon als songwriter doormaakt (van Springsteen-adept naar Bon Iver- en Conor Oberst-fan) is zeer positief en Helter Skeleton en Red Violins behoren tot de beste liedjes die de vier ooit maakten. Een half gewaagde en bijna helemaal geslaagde zoektocht naar iets nieuws.

Op 15 november staat The Gaslight Anthem in de Heineken Music Hall. OOR is de trotse mediapartner in dit spektakel en daarom krijg je van ons een vrijkaartjes cadeau bij een abonnement.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

A Hero's Death
album
Fontaines D.C.

A Hero’s Death

‘Een introverte, introspectieve plaat’ moest het worden, die ‘moeilijke tweede’, zo vertellen de mannen van de Ierse postpunktrots Fontaines D.C ...
Made Of Rain
album
The Psychedelic Furs

Made Of Rain

Je hebt vintage postpunkbands die zelfs op pensioengerechtigde leeftijd nog beluisterbaar nieuw werk uitbrengen (al houdt het na Wire en ...
Fontaines D.C.: 'De insteek was dit keer postpunk-Beach Boys'
interview

Fontaines D.C.: ‘De insteek was dit keer postpunk-Beach Boys’

Dit interview met Grian Chatten en Conor Deegan III, respectievelijk zanger en bassist van het Ierse Fontaines D.C., vond plaats ...

Recensie: THE GASLIGHT ANTHEM - Get Hurt (album) | OOR