album
pop

Glen Hansard

This Wild Willing

ANTI-/EPITAPH

Het afgelopen decennium vestigde Glen Hansard eindelijk wereldwijd zijn naam als gerespecteerde singer-songwriter met een uitmuntende livereputatie. Met degelijke folkplaten als Didn’t He Ramble (2015) en optredens waarbij hij altijd een keer onversterkt tussen het publiek ging spelen, had de 49-jarige Ierse troubadour met gemak zijn pensioen gehaald. Maar onrust is een rode draad in zijn carrière en het vorig jaar verschenen Between Two Shores viel nogal tegen.

Het roer moest weer eens om dus, en een ontmoeting met twee muzikale immigranten – de Iraanse Khoshravesh-broers – zette Hansard op het pad van This Wild Willing. Zijn oorspronkelijke plan voor een ingetogen folkplaat muteerde in iets nieuws, waar talloze gasten aan meehielpen die hij in de Franse Black Box-studio voor jamsessies liet langskomen. In de basis bevat This Wild Willing donkere en verstilde folkliedjes, met vaak getergde fluisterzang van Hansard. Maar die zijn met veel strijkers, blazers, Arabische snaarinstrumenten en elektronica uitgebouwd tot een soort broeierige indierock die deels doet terugdenken aan de laatste Frames-plaat The Cost uit 2006. Inclusief nét iets te dramatisch aanzwellende climaxen in Don’t Settle en Fool’s Game, die allebei beginnen als stemmige ballads. Als hij de spanning onderhuids houdt in prima stukken als Race To The Bottom en The Closing Door werkt het ’t best, en Brother’s Keeper is een fraai staaltje multiculti-folk. Op de tweede helft houdt Hansard het wat arrangementen betreft kleiner en keert de plaat steeds meer in zichzelf. Sommige nummers doen wat schetsmatig aan en duren te lang. Er valt dus wel wat aan te merken op dit vierde soloalbum van Hansard. Maar The Wild Willing bevat ook de spannendste muziek die hij in lange tijd opnam. Hansard verpakt stikdepressieve folkliedjes als een muzikale toverbal en dat is knap werk.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Pearl Jam brengt nieuwe single 'Dance of the Clairvoyants' uit
nieuws

Pearl Jam brengt nieuwe single ‘Dance of the Clairvoyants’ uit

Pearl Jam kondigde op 27 maart zijn nieuwe album Gigaton aan. Nu geeft de band ook een eerste voorproefje van ...
Eefje de Visser: 'Het dancepubliek is zó positief, ik hou van dat optimisme'
interview

Eefje de Visser: ‘Het dancepubliek is zó positief, ik hou van dat optimisme’

Ze zeggen dat empatische mensen sterker geneigd zijn dialecten en accenten over te nemen. Als dat waar is, dan zit ...
The Strokes derde headliner op Best Kept Secret
nieuws

The Strokes derde headliner op Best Kept Secret

The Strokes zullen de zaterdag van Best Kept Secret headlinen. Dat kondigde de nieuwe festivaldirecteur Maurits Westerik woensdagavond live aan op ...

Recensie: Glen Hansard - This Wild Willing (album) | OOR