Hadsel is een eiland helemaal bovenin Noorwegen, waar men in de winter weinig daglicht ziet. Het werd een toevluchtsoord voor Zach Condon, die in 2019 de Beirut-tour moest afzeggen wegens problemen met zijn stembanden. In de cabin die hij had gehuurd, stond een harmonium en via een inmiddels bevriende buurman kreeg hij toegang tot het plaatselijke kerkorgel.
Toen hij met opnames daarvan naar zijn woonplaats Berlijn terugkeerde, begon de coronapandemie. Het gaf hem de tijd om, net als in zijn beginjaren, solo te werken aan de liedjes van Hadsel. Het is een ingetogen plaat geworden, met een op papier onwaarschijnlijk instrumentarium; naast de orgels een bariton-ukelele, hoorn, drumcomputer, midi-keyboard en modulaire synths. Condon smeedde er warme, stemmige liedjes mee, die verrassend organisch klinken.
Als geen ander kan hij verstilling en opwinding elkaar laten vinden. Dat gebeurt hier slechts een enkele keer; slepende blazers tillen het intieme Regulatory op en het kerkorgel maakt van het titelnummer een imposant liedje. Süddeutsches Ton-Bild-Studio is mooi klein, openend met ukelele en eindigend met modulaire synths. So Many Plans begint opbeurend, maar verzandt gaandeweg – een euvel dat meerdere nummers treft. Condon had het nodige uit te zoeken met zichzelf. Dat heeft zijn weerslag op Hadsel, dat een aantal fijne momenten kent, maar als geheel te vlak blijft.
Neem nu een halfjaar- (€34) of jaarabonnement (€66,95) op OOR en ontvang gratis lp’s of cd’s, zoals ‘Hadsel’ van Beirut. Kijk hier voor het aanbod.