album
BLACK POETRY

DUFFHUËS

Harem

MUZE/KONKURRENT

Vrolijk is het dus allemaal niet, maar zijn werk past wel mooi bij de muziek van Timesbold, Calexico, Mark Lanegan en Johnny Dowd, waarvoor hij al voorprogramma’s verzorgde. Duffhuës heeft een verleden in The Gathering (met grunt) en Enos (met daarin ook tegenpool Born, zie eerder in deze rubriek). Op dit derde soloalbum is hij echter volledig zichzelf, inclusief dat steeds fraaier wordende, rauwe stemgeluid, dat qua kleur en gevoel doet denken aan Cave, Cash en Cohen. Dat had minder gekund. Wederom zijn deze elf songs iets persoonlijker, al blijft Duffhuës ook iets ongrijpbaars en ondoorgrondelijks behouden. ‘Hold my hand / Walk with me into the sea. / Kiss me, we’ll break them waves of misery’, zingt hij in Turkish Delight. Net als de twee voorgangers klinkt Harem weer als een herfstplaat. De subtiele begeleiding op akoestische (slide)gitaar en piano is echter nog intiemer. Duffhuës liet zich gedeeltelijk inspireren door reizen naar Nepal en India, maar daalt tevens graag af naar zijn eigen diepste binnenste. Daarnaast beschikt de 32-jarige zanger over geweldige (zwarte) humor en speelt hij graag met relativerende ongein, zoals in het bijna hilarische Chicken Blues, waarin het hele assortiment van De Keurslager voorbij komt. Duffhuës blijft hiermee een innemend, origineel talent. WILLEM JONGENEELEN

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket
abo-actie

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. We hebben de keuze uit ...
Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers
special
jimi hendrix

Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers

Jimi Hendrix schuift in 1969 aan bij de Dick Cavett Show in een blauwe kimono. Het kledingstuk lijkt op een ...
'Juist het politiek incorrecte maakte de Stones leuk'
muziek in coronatijd

‘Juist het politiek incorrecte maakte de Stones leuk’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist Hooijer de ontwikkelingen in de ...

Recensie: DUFFHUËS - Harem (album) | OOR