album
roots

Ilse DeLange

Gravel & Dust

UNIVERSAL

‘Zo jammer dat Ilse haar liefde voor country en Americana, de stijlen die haar in Nederland groot en uniek maakten, alleen nog maar met The Common Linnets tot uiting brengt’, schreef ik een jaar geleden in mijn beoordeling van DeLange’s laatste, titelloze album.

Een plaat die ik verderop in het stuk afbrandde om z’n ‘dodelijk saaie popfrummeltjes waar je alleen blij van kunt worden als je gewoon niet beter weet’. Anders dan menig zelfbewust popjournalist maak ik mij niet zo druk over het nut van recensies anno 2019. Maar ik ben desalniettemin blij dat deze recensie nuttig is geweest. Ilse heeft mijn stuk ongetwijfeld gelezen en besloot vast en zeker wat met mijn genuanceerde kritieken te doen. Voor Gravel & Dust schroefde ze namelijk de sporen aan haar laarzen en klom ze weer op het paard. Samen met producer T-Bone Burnett, haar jeugdheld met wie ze afsprak en vervolgens bevriend raakte in Nashville, heeft DeLange een album vol ingetogen country en Americana gemaakt. Dat de liefde voor deze muziek van deze songs afdruipt, kroont Gravel & Dust tot het eerlijkste werk dat Ilse tot nu toe uitbracht. De muziek an sich is eveneens het beste wat we tot dusver van de zangeres uit Almelo hoorden. Vooral in kleine songs als Went For A While en Some Things You Don’t Forget is haar hoge, gevoelige stem om voor te smelten. De traditionele countryinstrumentatie op dit album biedt natuurlijk weinig verrassingen, maar al die slidegitaartjes en tokkelpartijtjes klinken wél kraakhelder en smelten perfect samen met de zang. Sporen van kneuterigheid die Nederlandse countryplaten – waaronder eerdere albums van DeLange – soms hebben, zijn hier onvindbaar. Je hoort, kortom, echt dat het prachtige Gravel & Dust werd gemaakt met de hulp van Amerikaanse veteranen in het vak.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment
11-tal

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen, hand-picked door de ...
Concertfilm Eefje de Visser is beslist geen half werk
Film

Concertfilm Eefje de Visser is beslist geen half werk

Bitterzoet: de concertfilm is in essentie wat de titel aangeeft dat het is: een concertfilm. In pakweg anderhalf uur spelen ...
Jett Rebel in Paradiso: een virtuoos met flauwe grappen
concert
jett rebel

Jett Rebel in Paradiso: een virtuoos met flauwe grappen

Bezoekers nemen maandagavond in Paradiso plaats aan ronde tafeltjes die keurig anderhalf meter van elkaar gescheiden staan met daarop een ...

Recensie: Ilse DeLange - Gravel & Dust (album) | OOR