ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?
BEN JE NOG GEEN LID?
Welnu, daar vonden Tom Smith en de zijnen wat op. Ze sloten zich op in een hutje op de hei – om precies te zijn een goed verstopte hideout aan de Schotse westkust die is ingericht om kunstenaars op comfortabele wijze wat Inspiratie te laten opsnuiven – en kwamen eruit met de basis voor In Dream: een plaat waarop de heren het om te beginnen heel wat kleiner houden dan op de voorganger. En ja, dat is goed nieuws. Behalve kleiner is ie ook duidelijker in een muzikale traditie te plaatsen: Editors’ eigen traditie bijna, want waar debuut The Back Room de nostalgische mosterd haalde aan de schaduwzijde van de new wave en postpunk van de jaren tachtig (maar laten we niet weer over Joy Division beginnen), klinkt In Dream bij vlagen als een shout out naar de kleurrijke, bijna campy kant van dat tijdperk. Waarbij al gauw namen te binnen schieten als Eurythmics (Life Is A Fear), Bronski Beat (Our Love, met z’n springerige electrobeat en Smith in falsetstand) en ook de latere, lang niet meer zo zwartgallige incarnatie van The Cure (The Law). Waarbij Spandau Ballet maar op ’t nippertje buiten de deur blijft in het kitscherige All The Kings. En de gitaren? Goed verstopt. Gelukkig is er ook nog de trage, duistere plaatopener No Harm, de single die de komst van In Dream inluidde en iedereen natuurlijk keurig op het verkeerde been zette (Nick Cave begeleid door Fever Ray, iemand?). Plus knappe, sfeervolle songs als Ocean Of Night, Forgiveness en The Law (met gastvocalen van Rachel Goswell van Slowdive), die je in sluipend midtempo omsingelen en terloops nog eens benadrukken hoe fraai de bariton van Smith uit de zeemist kan opstijgen. En ja, met het acht minuten durende slotstuk Marching Orders hebben ze natuurlijk een troef in handen waarmee ze tot in lengte van jaren hun concerten kunnen afsluiten. Jaren? Yep. Op In Dream vindt Editors zichzelf weer (een beetje) opnieuw uit; van oudsher de kortste weg naar toekomstperspectief.
Editors zijn op 4, 5 en 6 november weer in ons land voor drie uitverkochte shows in de Heineken Music Hall.
Tom Smith en co zijn bovendien gasthoofdredacteuren van de nieuwe OOR, die vanaf 8 oktober in de winkels ligt. Je leest er hier alles over!