album
Pop

EDITORS

In Dream

PIAS

Eigenlijk maakte Editors tot 2013 – en op de vier albums die ze tot dan toe uitbrachten – een behoorlijk steile ontwikkeling door: van bovenzaaltje Paradiso (april 2005) naar Ziggo Dome (oktober 2013) en van puntige, poppy en uptempo postpunk op gitaarbasis (debuut

Welnu, daar vonden Tom Smith en de zijnen wat op. Ze sloten zich op in een hutje op de hei – om precies te zijn een goed verstopte hideout aan de Schotse westkust die is ingericht om kunstenaars op comfortabele wijze wat Inspiratie te laten opsnuiven – en kwamen eruit met de basis voor In Dream: een plaat waarop de heren het om te beginnen heel wat kleiner houden dan op de voorganger. En ja, dat is goed nieuws. Behalve kleiner is ie ook duidelijker in een muzikale traditie te plaatsen: Editors’ eigen traditie bijna, want waar debuut The Back Room de nostalgische mosterd haalde aan de schaduwzijde van de new wave en postpunk van de jaren tachtig (maar laten we niet weer over Joy Division beginnen), klinkt In Dream bij vlagen als een shout out naar de kleurrijke, bijna campy kant van dat tijdperk. Waarbij al gauw namen te binnen schieten als Eurythmics (Life Is A Fear), Bronski Beat (Our Love, met z’n springerige electrobeat en Smith in falsetstand) en ook de latere, lang niet meer zo zwartgallige incarnatie van The Cure (The Law). Waarbij Spandau Ballet maar op ’t nippertje buiten de deur blijft in het kitscherige All The Kings. En de gitaren? Goed verstopt. Gelukkig is er ook nog de trage, duistere plaatopener No Harm, de single die de komst van In Dream inluidde en iedereen natuurlijk keurig op het verkeerde been zette (Nick Cave begeleid door Fever Ray, iemand?). Plus knappe, sfeervolle songs als Ocean Of Night, Forgiveness en The Law (met gastvocalen van Rachel Goswell van Slowdive), die je in sluipend midtempo omsingelen en terloops nog eens benadrukken hoe fraai de bariton van Smith uit de zeemist kan opstijgen. En ja, met het acht minuten durende slotstuk Marching Orders hebben ze natuurlijk een troef in handen waarmee ze tot in lengte van jaren hun concerten kunnen afsluiten. Jaren? Yep. Op In Dream vindt Editors zichzelf weer (een beetje) opnieuw uit; van oudsher de kortste weg naar toekomstperspectief.

Editors zijn op 4, 5 en 6 november weer in ons land voor drie uitverkochte shows in de Heineken Music Hall.

Tom Smith en co zijn bovendien gasthoofdredacteuren van de nieuwe OOR, die vanaf 8 oktober in de winkels ligt. Je leest er hier alles over!

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 34 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 34 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. Met nieuwe lp's van Oliver ...
OOR Elftal: dit zijn de beste albums van het moment
Elftal

OOR Elftal: dit zijn de beste albums van het moment

Elke maand selecteren we de beste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen volgens de redactie. Dit is ...
De laatste dans van De Dijk in Ziggo Dome
concert
de dijk

De laatste dans van De Dijk in Ziggo Dome

'De laatste kans om De Dijk te zien', zo werd de eerste Ziggo Dome-show aangekondigd. Vervolgens ging er nóg zo'n ...

Recensie: EDITORS - In Dream (album) | OOR