album
Indie

DEATH CAB FOR CUTIE

Kintsugi

ATLANTIC/WARNER

‘I don’t know where to begin’, opent Ben Gibbard dit achtste Death Cab For Cutie-album. Wat er van zijn hart moet, wordt al snel duidelijk. Kintsugi lijkt een onvervalst break up-album van de man die in 2012 van Zooey Deschanel scheidde. Nog meer drama in DCFC-land . . .

Ondanks deze smeuïge weetjes klinkt de plaat vooral als een logisch vervolg op voorganger Codes And Keys uit 2011. Relatief veel elektronica dus, maar in DCFC wil dat maar niet zo vanzelfsprekend klinken als in spin-off The Postal Service. Single Black Sun en The Ghost Of Beverly Drive hebben iets weerbarstigs, Everything’s A Ceiling en Good Help zijn vrij aanstekelijke synthwavestukken. In het hart van de plaat – waar veel bands hun verkapte b-werkjes verstoppen – excelleert DCFC hier. Little Wanderer, You’ve Haunted Me All My Life en Hold No Guns zijn even simpele als doeltreffende gitaarliedjes, waar topplaten als Transatlanticism en Plans vol mee stonden. Liedjes die gelijk in je hart gaan zitten, die schudt Ben Gibbard momenteel niet meer zomaar uit zijn mouw. Er staan goeie dingen op Kintsugi, maar toch is DCFC al een tijdje niet meer die sprankelende band van een jaar of tien geleden.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 34 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 34 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. Met nieuwe lp's van Oliver ...
De nieuwe <span class="oor">OOR</span> is uit! Bestel 'm nu in onze shop
oor-shop

De nieuwe OOR is uit! Bestel ‘m nu in onze shop

De nieuwe OOR is uit! Met U2 (exclusief!), Sophie Straat, Inhaler, Orbital, Roger Waters, Naaz, Lankum, The Vices, The Beach ...
Wim de Bie: 'Pak al je zorgen in je plunjezak en fluit!'
het poparchief

Wim de Bie: ‘Pak al je zorgen in je plunjezak en fluit!’

De Bie Zingt, heette het in 1984 verschenen solo-debuut van Wim de Bie. Dat kon hij dus ook al, zingen ...

Recensie: DEATH CAB FOR CUTIE - Kintsugi (album) | OOR