album
POP/ROCK

KOOKS, THE

Konk

VIRGIN/EMI

Het gonsde al een tijdje van de geruchten. The Kooks zouden op springen staan, het rock & roll-leven eiste zijn tol. Uiteindelijk werd bassist Max Rafferty vlak na de opnames van Konk ontslagen en lijkt de band weer op de rails. Een moeilijke tweede is Konk allerminst geworden, de . . .

Zanger en songschrijver Luke Pritchard wil niet meer knuffelen, Luke wil nu gewoon seks (Do You Wanna). ‘I’m a man and I can be so obscene,’ waarschuwt hij in de stuwende single Always Where I Need To Be. Zijn talent voor pakkende liedjes is hij niet kwijtgeraakt, dat heeft zich alleen maar ontwikkeld. Konk is rauwer en heeft meer body dan het debuut. Opvallend is de invloed van The Rolling Stones. Gitarist Hugh Harris mag graag Keith’s riff doen, en The Kooks hebben goed geluisterd naar de soulvolle en folky kant van de Stones, getuige hoogtepunten als Gap, Shine On en het grootse Sway. In One Last Time probeert Pritchard zelfs Bruce Springsteen naar de kroon te steken. Ja, de gebaren zijn groter geworden. Konk doet een beetje denken aan U2’s Rattle and Hum: vier bleekneusjes op zoek naar de wortels van hun rock & roll. The Kooks zijn droog achter de oren en niet zo’n beetje ook. Dat zal ze fans kosten, maar nog veel meer opleveren. Met Konk lijkt wereldfaam binnen handbereik.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Music Of The Spheres
album
Coldplay

Music Of The Spheres

Opmerkelijk: op 'Everyday Life', de vorige Coldplay, zong Chris Martin over kinderleed, wapenbezit en migranten. Op 'Music Of The Spheres', ...
De autobio van Dave Grohl barst van de levenslust
boek

De autobio van Dave Grohl barst van de levenslust

‘Let me tell you a story…’ Iedereen die tegenover Grohl plaatsneemt, of je journalist bent of als fan in de ...
Nick Cave en Warren Ellis in Carré: God is in het huis
concert

Nick Cave en Warren Ellis in Carré: God is in het huis

Nu de concerten na twintig lange maanden weer op gang komen, staan Nick Cave en Warren Ellis vooraan in de ...

Recensie: KOOKS, THE - Konk (album) | OOR