ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?
BEN JE NOG GEEN LID?
Een plaat waarop zóveel gebeurt dat we er op deze plek makkelijk vierduizend woorden aan zouden kunnen wijden, maar die zich adequaat laat samenvatten als een 78 minuten durende kruising tussen een hoorspel, een rockconcert, een collectie strijdliederen, een historisch audiodocument en – inderdaad – een performance waarbij alleen het bijbehorende beeld ontbreekt. Maar dat laatste stoort nergens: het evocatieve karakter van de muziek doet optimaal z’n werk en anders is er altijd nog het meegeleverde, prachtig geïllustreerde boekwerkje. Muzikale hoogtepunten laten zich niet eenvoudig isoleren in dit Gesamtkunstwerk, maar mocht u er toch benieuwd naar zijn: in openingsstuk Kriegsmaschinerie vloeien groep en onderwerp – met ‘daverend metaalgekletter’ als gemene deler – op bijna magische wijze samen en het driedelige titelnummer behoort tot het meest indrukwekkende en beklemmende dat Blixa Bargeld en de zijnen ooit vastlegden. Verder verkent men op Lament opvallend vaak de geheimen van het woord, de taal en de samenzang. Zo bestaat Hymnen uit passages van diverse internationale volksliederen, is The Willy-Nicky Telegrams een met behulp van auto-tune (!) gezongen dialoog tussen de Duitse keizer Wilhelm II en de Russische tsaar Nicolaas II, en draagt Bargeld in In De Loopgraaf en Achterland in het Vlaams (!) teksten voor van de obscure dichter Paul van den Broeck. Onverwacht vocaal hoogtepunt is echter Der Beginn Des Weltkrieges 1914 van de Duitse voordrachtskunstenaar Joseph Plaut (1879-1966), waarin Bargeld zich op hilarische wijze mag uitleven in dierengeluiden. Waarmee maar weer eens is aangetoond dat je als band zelfs na 34 jaar experimenteren, uitdagen en ontregelen nog steeds je grenzen flink kunt oprekken.