album
Soul/r&b

BEYONCÉ

Lemonade

COLUMBIA/SONY MUSIC

Temidden van de massale rouw rond het heengaan van Prince was ie er ineens: een gloednieuwe plaat van Beyoncé. Haar tweede visual album, tjokvol privébeelden en religieuze symboliek. Met naast de muziek veel spoken word. De filmversie debuteerde op HBO, op de avond van zaterdag 23 april, de muziek . . .

Ze doet dat op niet mis te verstane wijze in zeer directe teksten en een vaak even rauwe muzikale omlijsting. Kijk maar eens naar Don’t Hurt Yourself (opgenomen met Jack White), de derde track in de film, rond 12 minuut 30, waarin ze – behalve voor zichzelf – opkomt voor alle zwarte vrouwen in Amerika. Zo furieus zag en hoorde je haar nooit eerder. Het album wordt al vergeleken met Marvin Gaye’s Here My Dear, de befaamde plaat waarop hij tot in detail zijn relatieverval bezong. Belangrijk verschil is echter dat Beyoncé nog hoop heeft. Ze heeft van de haar toebedeelde zure citroenen immers zoete limonade gemaakt. Op het eind van de film zien we vijf minuten lang allerlei koppels die het goedmaken, onder wie ook Beyoncé en haar echtgenoot. De muziek zit vol smaakvolle samples en is zeer divers. Van de strijdlustige, militante ritmiek in Freedom (met Kendrick Lamar) tot de boterzachte pianoballade Sandcastles, waarin Beyoncé geraakter zingt dan ooit. Heel opvallend is Daddy Lessons, een soort mix van New Orleans Street Parade-blazers en country. Ook ijzersterk is het korte Forward, met een prachtig etherische vocale bijdrage van James Blake. Lemonade sluit af met Formation, dat we al kennen van Beyoncés veelbesproken performance tijdens de laatste Super Bowl en dat opschudding veroorzaakte vanwege de Malcolm X-symboliek en haar sympathie voor de beweging Black Lives Matter, die het groeiende geweld tegen de zwarte Amerikaanse bevolking bestrijdt. Intussen duikt ze ook overal op in reclamecampagnes voor haar recent gelanceerde sportkledingmerk Ivy Park. Een ronduit bizarre samenkomst van activiteiten, in haar hoedanigheid van zowel internationaal opererende zakenvrouw – die wellicht het imperium van haar man Jay-Z naar de kroon steekt – als mondiale popprinses annex zeer inspirerende powervrouw die haar meest ambitieuze album tot nu toe aflevert, waarop ze bovendien geen enkel blad meer voor de mond neemt. Vergezeld van een visual op bijna-speelfilmlengte waarvan de inhoud op allerlei fronten nog veel verder gaat.

 

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Doorweekt maar hele­maal in het moment op TW Classic
festival

Doorweekt maar hele­maal in het moment op TW Classic

Voor festivalbezoekers die gelukszoekers zijn viel er zaterdag wel heel veel te halen op TW Classic. Wat kan een dagje ...
George Kooymans: 'Jullie zijn nog niet van me af'
interview
golden earring

George Kooymans: ‘Jullie zijn nog niet van me af’

‘Met George!’, klinkt het monter, aan de andere kant van de lijn. Slechts eenmaal ging de telefoon over en de ...
Fans trekken The Specials erdoorheen in Paradiso
concert
the special

Fans trekken The Specials erdoorheen in Paradiso

Nee, de voortekenen zijn niet echt heel goed te noemen. Sterker, we houden een beetje ons hart vast voor het ...

Recensie: BEYONCÉ - Lemonade (album) | OOR