‘Merdre merdre!’ Die kreet kwam voor in het titelnummer van het legendarische debuut van Pere Ubu. En 32 jaar na The Modern Dance opent “Long Live Père Ubu!” ermee. Opper-Ubu David Thomas gaat zodoende terug naar de oorsprong van de naam van zijn band: het absurdistische toneelstuk Ubu Roi van Alfred Jarry. Sterker nog, de band (met, op Thomas na, een volstrekt andere samenstelling dan destijds) bracht vorig jaar een muziektheatervoorstelling op de planken die op Ubu Roi gebaseerd was. Dit is de bijbehorende plaat: een enigszins topzwaar geheel, dat desondanks niet in de schaduw kan staan van de grootste verrichtingen van Pere Ubu uit het verleden.
De plot is nogal onnavolgbaar, niet zo raar met die absurdistische achtergrond, en de liedjes meanderen enigszins stuurloos voort. De experimentele uitgangspunten van vroeger lijken nu verbleekt en leiden in ieder geval niet tot al te memorabele momenten. Gelukkig is er een belangrijke rol voor gastzangeres Sarah Jane Morris (in de rol van Mere Ubu) en dat levert nog een handvol even onwaarschijnlijke (ik bedoel, dit zijn geen Gram & Emmylou) als sterke duetten op. Natuurlijk is een plaat van Pere Ubu altijd een reden om de oren te spitsen, maar deze is gewoon te lang en niet spannend genoeg.