album
AMBIENT/POP

HOW TO DRESS WELL

Love Remains

TRI ANGLE/NEWS

Zo makkelijk gaat het dus tegenwoordig. Oktober 2009 begon filosofiestudent Tom Krell met het posten van download-EP’s op zijn blog. Al gauw ontstond er een buzz rond de spookachtige soundscapes van de jongeling, waarin kleine, gemankeerde, bitterzoete r&b-liedjes doorschemerden. September 2010 werden die mp3’s . . .

Het zijn namen die je wel eens tegenkomt als je googlet op witch house, chillwave of een ander buzz word. Laat je niet afschrikken: dit debuut prijkt over tien maanden bovenaan menig lijstje. De intimiteit, uitgedrukt in een extreem lo-fi geluid vol vervorming op zang en synths, is hartverwarmend. Met een breekbare falset vergelijkbaar met die van Bon Ivers Justin Vernon en, godbetert, Justin Timberlake zingt Krell zijn r&b-helden uit de late jaren tachtig en negentig na. Zijn liedjes zijn er een ‘ghosted version’ van, zegt hij zelf, een wegstervende echo, aangetast door de tijd. Het kan allemaal in de Wereldwijde Underground 2.0: gelikte r&b-melodieën over overstuurde drones en beats. Een soulprins gehuld in duisternis. Het is dat een tweede vrouwenstem ontbreekt, anders was de vergelijking met The xx onvermijdelijk geweest. De Amerikaanse Burial dan maar?

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 34 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 34 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. Met nieuwe lp's van Arcade ...
Tool staat op in Ziggo Dome
concert
tool

Tool staat op in Ziggo Dome

‘I’m 58 and I’m standing up!’ Veel zegt Maynard James Keenan donderdagavond niet, in de uitverkochte Ziggo Dome. Zo zijn ...
Eerste beelden Bowie-film 'Moon­age Daydream'
kijken
David Bowie

Eerste beelden Bowie-film ‘Moon­age Daydream’

De eerste trailer van de nieuwe David Bowie-film 'Moonage Daydream' is vanaf nu te bekijken. De film draait vanaf september ...

Recensie: HOW TO DRESS WELL - Love Remains (album) | OOR