Bruut! stond altijd al voor een onbekommerd enthousiast geluid, op jazzbasis maar dan overzichtelijk, dansbaar en met open oor voor invalshoeken van alom. Ook al heeft saxofonist Maarten Hogenhuis nog steeds de overhand, de jazz is grotendeels verdwenen. Bassist Thomas Rolff ging ook, Sean Fasciani kwam, toetsenman Folkert Oosterbeek speelt inmiddels heel wat meer dan alleen Hammond-orgel en Bruut! is eigenlijk leuker dan ooit.
Net als de meeste Excelsior-acts tegenwoordig werkte ook Bruut! in De Bolder, de zaal van camping Stortemelk op Vlieland, en die zeelucht was goed voor een lekker luchtige plaat. Dansritmes, exotische sfeertjes, aanstekelijke staccato themaatjes, precies één minuut pure jazz (Hive) en zowaar een onverwachte maar best geslaagde cover: In Bloom van Nirvana. Het allerleukst zijn nog de beide gastrollen van de hier ook weer vertrouwd overenthousiast klinkende dichter, schrijver en columnist Joost Oomen, net als Hogenhuis uit Friesland. Geen van beiden heeft het Fries als moedertaal, wat geen beletsel is voor de titel Hynder – een speelse opsomming op synthesizerbasis van al of niet reëel bestaande paarden (dat betekent hynder, ‘paard’). Bruut! heeft zichzelf toch weer heel speels galopperend een stapje verder geholpen.