album
DANCE

SOULWAX

Most Of The Remixes...

PARLOPHONE/EMI

Nee, dit is weer geen ‘normale’ nieuwe cd van Soulwax. Verwachten we die überhaupt nog? Deze keer plaatsten ze veertien knappe remixen braaf achter elkaar op cd1 en smeedden ze diezelfde tracks (met nog een paar andere) naadloos en avontuurlijk als altijd aaneen op een tweede cd, die eigenlijk dat . . .

Die had ook totaal niet binnen dit concept gepast. Deze louter in opdracht van anderen (óf in eerste instantie stiekem uit fanatisme voor de eigen dj-sets) vervaardigde remixen vormen samen ook veel meer een nieuw soort 2 Many DJ’s-ding dan een nieuwe Soulwax. Hun fans zijn inmiddels wel wat gewend en het zullen slechts de hele fanatieke zijn die het merendeel van deze inderdaad vaak magnifieke remixen reeds in huis hadden. Van sommige mixen was dat niet eens mogelijk. Van Ready For The Floor van Hot Chip verscheen bijvoorbeeld nog niet eens het origineel, maar hier is dus al wel de dubversie. Nu heb je natuurlijk remixen en remixen. David en Stephen Dewaele zijn op hun best als ze elementen samenbrengen die alleen in hun hoofden aan elkaar gelinkt worden. Stond het wereldwijd 400.000 keer verkochte As Heard On Radio Soulwax Pt. 2 bol van dit soort zogenaamde mash-up-mixen, hier blijven de broers redelijk trouw aan het oorspronkelijke idee. Zeker in de aan de Nite Versions verwante tracks waarin techno en electro de boventoon voeren en de geremixte artiesten Justice, Daft Punk, Tiga, Felix Da Housecat en Human Resource heten. Opvallend is wel weer dat de Dewaeles hier zonder schroom nieuwe Britse alternatieve bands als The Gossip, Klaxons en Gorillaz samen brengen met mega-acts als Kylie Minoque, Sugababes en Robbie Williams. Rangen en standen vallen weg als de broertjes in de buurt zijn, alleen het resultaat telt. Dat horen uiteraard ook die allergrootsten en natuurlijk is het dan juist een uitdaging om Can’t Get You Out Of My Head een zogenaamde Kyluss Mix (met een knipoog naar de stonerrockgitaren van Kyuss) mee te geven. Bijna alle mixen zijn stukken beter dan het origineel. Alleen aan die van LCD Soundsystem en Muse vertillen de heren zich enigszins. De mash-up van Six Days van DJ Shadow pakt daarentegen geweldig uit. Alleen al het idee om voor dat nummer een geraamte te gebruiken van 52 Girls van The B-52’s is even verrassend als geniaal. De zanglijn van Six Days past daar naadloos in en de gitaarpartijen accentueren de kracht ervan alleen nog maar. Dat zijn de altijd verrassende Soulwax-broertjes ten voeten uit. Hun volgende kunstje is er trouwens een op het witte doek. De prettige chaos rond de tour van het fenomeen Radio Soulwax (met de liveversie van Nite Versions, wervelende sets van 2 Many DJ’s en veel gastoptredens) is vastgelegd in een langspeelfilm: Part Of The Weekend Never Dies. WILLEM JONGENEELEN

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Word lid van <span class="oor">OOR</span> en stel je vinyl­pakket samen!
abo-actie

Word lid van OOR en stel je vinyl­pakket samen!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. Met nieuwe lp's van Coldplay, ...
ABBA deelt 'Just A Notion', de nieuwe single van 'Voyage'
luisteren

ABBA deelt ‘Just A Notion’, de nieuwe single van ‘Voyage’

Na de eerdere singles 'I Still Have Faith In You' en 'Don’t Shut Me Down' heeft ABBA opnieuw een nummer van ...
Future Past
album
Duran Duran

Future Past

Duran Duran hoorde zó bij het behang van de eighties dat het een wonder is dat ze altijd zijn doorgegaan ...

Recensie: SOULWAX - Most Of The Remixes... (album) | OOR