album
INDIEROCK

BRIGHT EYES

Motion Sickness

SADDLE CREEK/MUNICH

Welnu, er is hier niets bijzonders aan de hand. De opnamen op dit album zijn een weerslag van de Wide Awake-tournee die Conor Oberst ondernam op basis van de meest traditionele (en geslaagde) helft van zijn begin dit jaar uitgebrachte tweeluik I’m Wide Awake It’s Morning en Digital Ash In A Digital Urn. Dit is om meerdere redenen een aanvechtbare keuze. De optredens die ik zag waren redelijk geslaagd, maar een productieve songwriter als Oberst hoeft zich voor een livealbum toch zeker niet tot zo’n klein deel van zijn werk te beperken, temeer daar de waarde van die plaat in zijn totale oeuvre nog zeker niet bepaald is. Bovendien wijken de liveversies van de meeste nummers niet zo spectaculair af dat de meerwaarde buiten kijf staat. Op zijn band valt weinig aan te merken, maar de vocale bijdragen van Emmylou Harris aan nummers als We Are Nowhere And It’s Now worden op het podium node gemist. Naast tweederde van het Wide Awake-album (met de single Lua als opvallende afwezige) krijgen we fraaie nummers als Method Acting (van Lifted) en True Blue voorgeschoteld, naast covers van Feist en the late great Elliott Smith. We hoeven ons niet druk te maken om Motion Sickness: de fans zullen er blij mee zijn, anderen laten het album gewoon links liggen. Maar iets zegt mij dat in tijden waarin de drempel voor het uitbrengen van platen wat hoger lag dan tegenwoordig, dit album het daglicht nooit had gezien.
MATTHIJS LINNEMANN

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
Dark Matter
rock
Pearl Jam

Dark Matter

Pearl Jam lijkt er weer zin in te hebben. De laatste door de pandemie uitgestelde Gigaton-shows werden vorig jaar nog ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...

Recensie: BRIGHT EYES - Motion Sickness