album
INDIE

GUIDED BY VOICES

Motivational Jumpsuit

Eentje volgens het al decennia niet meer geactualiseerde boekje uiteraard, maar who cares. Zo weet je in elk geval wat je krijgt. Moeten we nog beginnen over die gelijkmatig over de plaat verdeelde net-niet-wereldhits, bedenkelijke vormexperimenten, goedgelukte knallers, citaten uit eigen werk en onhandig in elkaar gekwakte lo-fi-miniatuurtjes? Beter van niet. Laten we in plaats daarvan eens focussen op het relatief grote aandeel van Pollards sidekick, gitarist/zanger Tobin Sprout, die ditmaal vijf songs mag aandragen én zingen. Songs die naar goed gebruik stevig afwijken van Pollards impulsieve werk en vooral een goedmoedige, naïeve geest verraden. Sprouts liedboek ruikt naar bloemetjes en aardbeien, zijn mosterd haalde hij aan de Westcoasten zijn teksten zijn van een simpelheid die je zelfs in de Nederpop niet meer aantreft. ‘Some things are big and / Some things are small’, dat werk. Maar mooi dat hij hier voor de ware hits-in-spé tekent.Al moet hij qua prikkelend absurdistisch proza natuurlijk voor eeuwig zijn meerdere erkennen in Pollard. Ik bedoel, ‘I’m off to work again / There goes Mario Andretti / She’s a real believer / In getting there first everytime.’ Priceless, zeggen we dan. ERIK VAN DEN BERG

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Genadeloos Tool neemt de tijd in de Ziggo Dome
concert
Tool

Genadeloos Tool neemt de tijd in de Ziggo Dome

Tool-boegbeeld Maynard James Keenan was de afgelopen jaren relatief vaak op de Nederlandse podia te bewonderen. Twee keer op Pinkpop, ...
Fatal Flowers live: De epiloog van het jongensboek
concert
The Fatal Flowers

Fatal Flowers live: De epiloog van het jongensboek

De reünietour van The Fatal Flowers is in volle gang, met nog een week te gaan voor de twee afscheidsconcerten ...
Loose Ends Festival
concert
Fontaines D.C.

Loose Ends Festival

Op voorhand vonden we Loose Ends al de leukste nieuwkomer aan het festivalfront en met - misschien wel iets te ...

Recensie: GUIDED BY VOICES - Motivational Jumpsuit (album) | OOR