ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?
BEN JE NOG GEEN LID?
Met de dj’s Andrew Barker en Darren Partington (aka The Spinmasters) bouwden Massey en Price het succes van Pacific State uit tot een EP (Quadrastate, in 2008 tot een volledige cd aangevuld) en het hitalbum Ninety (1989), dat onmiddellijk herkend werd als een van de sleutelplaten van dan ontploffende rave-cultuur. 808 State gaf de Amerikaanse house en electro een Brits gezicht door er ‘blanke’ elementen aan toe te voegen: invloeden uit psychedelica, industriële tapemuziek, electronic body music, rock, maar ook hiphop en niet te vergeten pop. Over de opzwepende ritmes uit de Roland TR-808 drummachine klonk opeens een betoverende melodie die je meevoerde op, zo begint Ninety, een Magical Dream. Verderlicht, bijna ambientesk. Dansbaar, maar ook innemend en spannend bij elke nieuwe luisterbeurt. Van alle platen die destijds een wereld voor mij openden, luister ik nu het liefst terug naar Ninety. Het zal de nostalgie zijn. Maar ook de klasse. 808 State vervolgde zijn weg in 1991 met Ex:El, waarop gastvocalisten Bernard Sumner (New Order) en Björk (dan nog van Sugarcubes) de opvallendste noviteiten waren – waarmee 808 State onbewust een trend zette: het dancealbum met gastvocalisten. Als geheel had Ex:El iets minder impact dan zijn voorganger, maar krakers als San Francisco, In Yer Face en Cübik belichaamden de house-euforie op haar best. Deze muziek ademde pure extase, maar dan veel muzikaler gevangen dan de meeste hardcore rave-muziek uit die tijd. Beide heruitgaven zijn compleet met bonus-cd met destijds al dan niet uitgebrachte remixen. Maar de originelen zijn zo sterk dat ik best zonder deze zogenaamde 808 Archives kan.