album
avant-garde

Benjamin Herman

Nostalgia Blitz

DOX

Onvoorspelbaarheid: goede muziek kan niet zonder en jazz, drijvend immers op improvisatie, al helemaal niet. Nou, dan ben je bij saxofonist Benjamin Herman aan het goede adres. Het is altijd weer afwachten waar hij nu weer mee komt: Afrobeat, rechtuit-jazz, een ode aan impro-vernieuwer Misha Mengelberg of toch weer wat anders? Nou, dat dus.

Nostalgia Blitz is zijn trip naar de jaren tachtig, maar dan wel naar zijn eigen versie van dat decennium. Toen had je immers ook dwarse saxofoonvernieuwers als James Chance/White, John Lurie (The Lounge Lizards) en Xero Slingsby. Sterker nog, in het begeleidend schrijven komt zelfs vaderlandse tenorheld Hans Dulfer voorbij. Nou waren dat lang niet allemaal de meest virtuoze bespelers van hun instrument, maar ze deelden wel een groot en dwarsliggend, om niet te zeggen punkgestuurd gevoel voor avontuur, een voorkeur voor wilde funk in de ritmieken en een afkeer van al te studieus geneuzel. De jonge Herman raakte mateloos geïntrigeerd door die wilde klankenwereld en de oudere Herman vergat even de wijze lessen van de Charlie Parkers en de Sonny Rollinsen om dat woeste gevoel te herscheppen, in de rug gesteund door een bonte, multinationale band, inclusief de jonge toetsenist Oscar Jan Hoogland. Klapperende elektronica en dwarsgeplaatste orgeltjes maken het feest compleet. En punkdichter John Cooper-Clarke natuurlijk, in een ode aan Jules Deelder. Deze versie van de jaren tachtig, daar kunnen we wat mee.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
Dark Matter
rock
Pearl Jam

Dark Matter

Pearl Jam lijkt er weer zin in te hebben. De laatste door de pandemie uitgestelde Gigaton-shows werden vorig jaar nog ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...

Recensie: Benjamin Herman - Nostalgia Blitz