De soloalbums van Laura Marling (ze maakte ook twee platen met Mike Lindsay van Tunng onder de naam Lump) laten zich beluisteren als muzikale hoofdstukken in haar levensverhaal; persoonlijke ontboezemingen waren altijd een belangrijke component in haar werk. Waar zij op haar vorige album Song For Our Daughter het ouderschap nog als fictieve situatie benaderde, is zij inmiddels daadwerkelijk moeder geworden – van een dochter nog wel.
Tegen haar eigen verwachting bracht deze gebeurtenis haar volop nieuwe inspiratie, variërend van de verwondering over het nieuwe leven tot de breekbaarheid van het gezinsleven met een jong kind. De eerste tekstregels van de plaat zijn een case in point: ‘You and your dad are dancing in the kitchen / Life is slowing down but it’s still bitchin’ (Child Of Mine). Marling nam de plaat grotendeels bij haar thuis op, vaak met de baby aan haar borst. Geen wonder dat de weelderige arrangementen (en drumpartijen!) van eerdere albums hier ver te zoeken zijn: Patterns In Repeat is een echte singer-songwriterplaat, sober en intiem. De steeds terugkerende cyclus van dood en nieuw leven is een belangrijk Leitmotiv, dat niet alleen tot uiting komt in de titel van het album, maar ook in Marlings uitvoering van een nummer (Looking Back) dat haar vader Charlie vijftig jaar geleden schreef. Wie had dat gedacht: Patterns In Repeat is een schitterende aanvulling op het toch al indrukwekkende oeuvre van Laura Marling.