album
SYNTHIPOP

HEAVEN 17

Penthouse And Pavement

VIRGIN/EMI

Geen wonder dat het venijn afspatte van debuutsingle (We Don’t Need This) Fascist Groove Thang. Het was, maart 1981, een ongemeen felle aanklacht tegen de door de Conservatieven omarmde Reaganomics, maar ook een poging om met een meer funky geluid (‘white-boy electro-funk’ verkocht als anti-rock & roll) onmiddellijk afstand van hun oude collega’s te nemen. Debuutalbum Penthouse And Pavement bleek geen groot commercieel succes, maar bevat, met name op de uit de Human League-tijd daterende B-kant van de plaat, een aantal sterke nummers: Let’s All Make A Bomb, The Height Of The Fighting en Geisha Boys And Temple Girls, waarin de invloed van synthesizerpionier Wendy Carlos het duidelijkst doorklinkt. Aangevuld met de 12-inches I’m Your Money en Are Everything is het een stijlvol tijdsdocument dat de jaren tachtig prima overleefd heeft. Meer vroege synthipop op de bonus-cd, die de eerste demo’s van BEF openbaar maakt. Sommige nummers belandden in iets gepolijster vorm op het Heaven 17-debuut, andere wierpen hun schaduw nog verder vooruit: naar wat later in warehouses in Detroit zou gebeuren. Zelf zouden Ware en Marsh en zanger Glenn Gregory met de van The Luxury Gap (1983) afkomstige eightieshits Let Me Go en vooral Temptation (nummer 2 in de UK) nog tweemaal pieken. Maar toen had Don’t You Want Me Baby al op 1 gestaan in de UK en de VS.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket
abo-actie

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. We hebben de keuze uit ...
Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers
special
jimi hendrix

Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers

Jimi Hendrix schuift in 1969 aan bij de Dick Cavett Show in een blauwe kimono. Het kledingstuk lijkt op een ...
'ESNS gaat door! Maar je vraagt je toch af: hoe dan?'
muziek in coronatijd

‘ESNS gaat door! Maar je vraagt je toch af: hoe dan?’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist Hooijer de ontwikkelingen in de ...

Recensie: HEAVEN 17 - Penthouse And Pavement (album) | OOR