Dubbel livealbum! Een rite de passage. Niet dat The National een klein bandje was en voor zover bekend hebben ze ook geen progrock-aspiraties, maar er zit iets heerlijk zelfingenomens in het concept – het is iets voor echte rockbands. Ze hebben het verdiend, met een grote stapel prachtalbums onder de arm én een gebrek aan goede, voor groot publiek beschikbare liveregistraties, op een integrale uitvoering van Boxer na.
Wie The National ooit heeft mogen aanschouwen – en dat was in het laatste decennium nu niet bepaald moeilijk – weet dat de energie en de manie die op de platen vaak nét onder de huid blijft op het podium juist over de plinten klotst, vaak samen met Matt Berninger het publiek in. Het is welkom om eindelijk eens goede (door vaste kracht Peter Katis gemixte) opnames te hebben van klassiekers als Bloodbuzz Ohio en met name Lemonworld, dat zich losrukt van het plechtstatige High Violet en schroeiend uit de speakers knalt.
Maar het is vooral een verademing om het wat statische materiaal van First Two Pages Of Frankenstein in uitvoeringen te horen waar wél peper aan te pas lijkt te zijn gekomen. Alien en met name Eucalyptus krijgen hier het vuur dat ze verdienen. Voor de nerds worden ondertussen Murder Me Rachel en het prachtige The Geese Of Beverly Road (van Alligator, wat ondergetekende betreft nog steeds onovertroffen) afgestoft, maar dat zijn slechts kleine kruimels in een bak die vooral uit post-2010-materiaal bestaat. The National heeft op het podium nog niets aan urgentie en intensiteit ingeboet, en dat is een fijne conclusie zo aan het einde van het jaar.
Word nu lid van OOR en ontvang Rome van The National op vinyl als welkomstgeschenk! Kijk hier voor het aanbod.