album
pop

Ruben Hein

Groundwork Rising

BATELEUR

Timing is alles in de muziek. Dankzij Wie Is De Mol? is Ruben Hein dezer weken een bekende Nederlander aan het worden. Zijn nieuwe album Groundwork Rising komt dus op een goed moment.

Hein debuteerde in 2010 op Blue Note met het album Loose Fit en de hit Elephants. Op dat moment maakte hij deel uit van een contingent talentvolle vocalisten op het snijvlak van jazz, funk en soul, die bij Radio 6 een willig oor vonden. Inmiddels heeft hij zijn werkterrein wat verlegd en laat hij zich kenschetsen als een singer-songwriter in de hoek van Sufjan Stevens, Thomas Dybdahl en Radiohead. Meer dan op zijn eerdere platen staat de muziek in dienst staat van zijn aangename licht-hese stemgeluid en zijn zelfgeschreven songs. Die hebben een vriendelijke openheid maar ook altijd een rauw randje. Zoals het lekker rockende Gameshow, met een drijvende beat en een subtiele knipoog. Of het grillige, naar een fraaie climax leidende Juggler, een song die erom smeekt verfilmd te worden. Daartegenover staan het pakkende Coming Down On Us en de soulvolle ballade Start To Talk. Wie op dit moment in zijn carrière een gemakkelijke popplaat verwacht, komt bedrogen uit. Het uitstekend geproduceerde Groundwork Rising is divers, rijk gearrangeerd en tamelijk donker van toon. Zou hij dan toch de Mol zijn?

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Wide Awake!
album
Parquet Courts

Wide Awake!

Was Wide Awake! een debuut geweest, hadden we dan van een klassieker gesproken? Parquet Courts’ vijfde – zevende als je ...
Win tickets voor Screaming Females in Sugarfactory
winactie
Screaming Females

Win tickets voor Screaming Females in Sugarfactory

Aanstaande zondag 27 mei in de Sugarfactory in Amsterdam: Screaming Females! Ouderwetse punrock uit New Jersey, gespeeld door een band ...
Part Of The Light
album
Ray LaMontagne

Part Of The Light

In veel jaarlijstjes trof je ‘m niet aan, maar Ouroboros, de laatste plaat van Ray LaMontagne, werd ten tijde van ...

Recensie: Ruben Hein - Groundwork Rising (album) | OOR