In een van de vele mooie metaforen die Self Titled sieren, rapt Kae Tempest over verdriet dat lange tijd als een zware jas om zijn lichaam hing. Maar niet meer. Al op het openingsnummer I Stand On The Line wordt duidelijk dat de tijd veranderd is. En Kae ook. Trots op zijn bestaan als transman, in zijn tweede puberteit, de liefde gevonden en bewust van die lijn – vandaar de titel van het openingsnummer – die achter hem liep en hem voorgaat de toekomst in.
Vaak zoekt Tempest contact met zijn jongere, worstelende ik. Een persoon die gedwongen werd te krimpen naar een te nauwe definitie, rapt hij elders. Dat contact komt mooi tot uiting in Know Yourself waarin hij een oude sample van zichzelf gebruikt waarin hij ook al een jongere ik aanspreekt. Het zorgt voor een maf Droste-effect. Wil je de opgeluchte gemoedstoestand van Tempest aanschouwen, dan is die in de clip bij Know Yourself goed te zien.
De samenwerking met producer Fraser T Smith zorgt ervoor dat de iets zwaardere stem van Tempest verder naar de voorgrond is gebracht, ook spoorde Smith de rapper aan om onbeschaamd zichzelf te zijn, zo liet Tempest in een interview weten. Het is de vraag of Self Titled net zo hitgevoelig is als vorig album The Line Is A Curve, maar dit nieuwe album komt wel harder binnen. Zowel de oude pijn als de nieuwe vreugde is voelbaar voor de luisteraar. Als het doel was, zoals Tempest stelt, ‘to be someone the child I used to be, could believe in’, dan is dat hier geslaagd. Indrukwekkend.