‘Get a drink, have a good time now, welcome to paradise’ luidt de boodschap aan het begin van Since I Left You. Juiste woorden. Want wat een hemels toevluchtsoort is het debuutalbum van de Australische elektronicacombi The Avalanches. Nog steeds. Anno nu is het twintig jaar geleden dat dit flitsende staaltje muziekmozaïek in Europa en de VS op de markt kwam en dat wordt gevierd met een speciale verjaardagseditie.
De originele plaat heeft gezelschap gekregen van een al even kleurrijk bonusalbum met remixes van MF Doom, Sinkane en Carl Craig, en demospul. Flink de moeite waard, die bewerkte tracks, waarin soms de geest van Bauer (Badly Drawn Boy’s The Shining) en Tall Dwarfs (Belle & Sebastians I’m Cuckoo) lijkt te waaien. Maar de moederplaat blijft onovertroffen. Was er ooit een muzikale odyssee van ruim een uur die zo vindingrijk, anarchistisch, dynamisch, humoristisch, organisch en energiek is als deze sample-extravaganza? Robbie Chater en Darren Seltmann schijnen zo’n negenhonderd samples uit een voorraad van 3.500 gebruikt te hebben om te komen tot wat het Britse muziekblad NME ooit treffend ‘a joyous, kaleidoscopic masterpiece of sun-kissed disco-pop’ noemde. Het duo gebruikte klassiek, oude jazz, orgelklanken, hiphop, disco, filmtekstfragmenten, pop, funk, house en nog meer voor een machtig amalgaam waarin flarden opduiken van de muziek van Madonna, Kid Creole, Prince Paul en Sergio Mendez, maar ook van de amusementsmusici Bert Kaempfert en Klaus Wunderlich. Wonderbaarlijk. Geniet. En niet met mate.