Het zal je maar gebeuren: je richt samen met je partner een succesvolle indiepopband op, brengt een album uit en komt er daarna achter dat het romantisch niet meer tussen jullie werkt. Het is net de opmaat voor een melige romcom, maar het gebeurde tussen The Marías-frontvrouw María Zardoya en drummer Josh Conway. De twee besloten als muzikale partners verder te gaan met Submarine als resultaat, misschien wel het meest filmische breakup-album van 2024.
Op Ride slepen The Marías je meteen mee de duisternis in, al zet die introductie tot de wereld van Submarine je op het verkeerde been. Na dat openingssalvo van reverb en elektronica bestaat het album namelijk uit subtiel gemaakte popsongs die zo in een coming of age-film uit de jaren negentig passen, maar desondanks nooit tot één geheel versmelten. De songteksten schieten in hun simpelheid precies raak: ‘Fly to your city excited to see your face / Hold me, console me and then I leave without a trace’. De baslijnen, de elegante reggaetonbeat in Hamptons, de meeslepende gitaar in Blur en de stem van Zardoya zijn prachtig: verleidelijk en ijzig tegelijkertijd. Dromerig hoogtepunt is het Khruangbin-achtige, in het Spaans gezongen Ay No Puedo. Je gunt iedereen zo’n stijlvolle relatiebreuk.