album
indie

Suuns

Felt

SECRETLY CANADIAN/KONKURRENT

‘Definitely looser than our last one’, karakteriseerde zanger/gitarist Ben Shemie het vierde album van zijn band Suuns maar alvast. ‘It’s not as clinical. There’s more swagger.’ De vraag is natuurlijk of dat goed of slecht nieuws is.

Swagger? Juist dat onderzoekende en afstandelijke, om niet te zeggen terughoudende, was tot dusver de kracht van de vier Canadezen: hun muziek werd er nogal ongrijpbaar van, dat krijg je nu eenmaal als dwarse creativiteit de brandstof vormt, maar ze hielden hun publiek in elk geval bij de les: je wist wat je hoorde (of dacht te horen), maar je wist nooit wat er komen ging. En het bleef – soort van – popmuziek, ondanks dat driekwart van de band een jazzachtergrond had. Ter gerust- dan wel teleurstelling: zóveel is er niet veranderd op Felt. Nog altijd is de muziek nauwelijks te typeren en zijn er hoogstens wat uitersten aan te geven. Maar reken maar dat er een wereld van mogelijkheden ligt tussen pakweg de kale, aarzelend groovende plaatopener Look No Further en dichtgesmeerde geluidsstudies als Daydream en Moonbeams. Een wereld die trouwens ook gretig wordt verkend. Zo wordt er eens een conventioneel indiepopliedje gestart (dat prompt Peace And Love heet en doodordinaire zinnen als ‘baby don’t leave me’ bevat), is er soms ineens een technobeat (X-ALT), zijn er uiteraard krautrock-achtigen (Watch You, Watch Me, Baseline) en is er bijvoorbeeld het werkelijk wonderschone Control, waarin de zang van Shemie op surrealistische wijze gezelschap krijgt van stukken spoken word uit de ‘echte’ wereld. Want ja, díe wereld is op Felt doorgaans lekker ver weg. Alhoewel, in deze tijden van oprukkende robots lijkt zowel de vervormde stem van Shemie als de soms diffuse bron van de Suuns-klanken – mens of machine? – ineens onbedoeld actueel. Maar laten we dát zijpaadje even negeren, want Suuns staat toch vooral op zichzelf en laat op Felt weer genoeg ontregelends gebeuren om de luisteraar een tijdje in prettige staat van disbalans achter te laten.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Regeerperiode Slayer ten einde
concert
Slayer

Regeerperiode Slayer ten einde

Met de woorden ‘The end is near’ kondigde Slayer op 22 januari zijn naderende afscheid aan. Na 37 jaar, 12 ...
Le Guess Who? 2018: Nachtbrakers en excentriekelingen
concert

Le Guess Who? 2018: Nachtbrakers en excentriekelingen

Le Guess Who?, het immer uitdijende festival met het alsmaar duizelingwekkender wordende blokkenschema. Een cultdingetje is het al lang niet ...
Anders (Different)
album
De Jeugd Van Tegenwoordig

Anders (Different)

Een creatief hoogtij-jaar voor De Jeugd van Tegenwoordig. Na Luek uit februari is er gewoon alweer een album. Anders (Different) ...

Recensie: Suuns - Felt (album) | OOR