indie
Cola

The Gloss

MELODIC/KONKURRENT
MELODIC/KONKURRENT

De aankondiging van het concert van Cola in het Rotterdamse Rotown was onbedoeld pijnlijk maar spot-on: ‘gecontroleerd’, ‘alles klopt en sluit naadloos aan’, overwogen ‘als een bouwtekening’. Ik moest mezelf inderdaad soms even op de wangen slaan bij het beluisteren van The Gloss, het tweede album van de Canadese postpunkers.

Waar is het verrassingselement, de bandeloosheid en de ongebreidelde experimenteerdrang van Tim Darcy’s eerdere groep Ought gebleven? Muziek waarbij elke track je ongevraagd en ruw meesleurde in een nieuwe, spannende richting, en Darcy zijn vocalen steeds opnieuw uitvond, royaal graaiend uit de betere retrotrog. Met markante nummers zoals Habit, waarbij de zanger als een drinkebroer zwalkend tegen de muren van het vocale spectrum botste, terwijl hij in het repetitieve Men For Miles – Mark E. Smith waardig – juist elke uithoek daarvan verkende? Het Ought dat mij bovendien voorstelde aan de verontwaardigde jangly gitaar (want ja, die bestaat dus). Sommige elementen troffen we nog wel aan op Cola’s debuut Deep In View (2022), maar op dit tweede album is daarvan nog amper sprake. Overdacht, gerijpt en altijd binnen de kaders, want nee, uit bochten vliegen doen de heren niet meer. De plaat groeit ontegenzeggelijk als je er vaker naar luistert. Ook zijn de – terecht in de mix naar voren geschoven – baslijnen zonder meer verrukkelijk. Maar al met al is de prik er wel uit.

deel dit artikel

Meer over:

Cola
Op dit moment zijn er geen berichten

Meest gelezen

column

‘Klinkt Matt Berninger solo niet gewoon als, tja, The National?’

We zijn nog maar amper bijgekomen van de...
column

‘Klinkt Matt Berninger solo niet gewoon als, tja, The National?’

We zijn nog maar amper bijgekomen van de...
concert

De vlammenzee van Behemoth valt niet te blussen in 013

Ergens tussen de smeulende resten van een Poolse...
concert

De vlammenzee van Behemoth valt niet te blussen in 013

Ergens tussen de smeulende resten van een Poolse...
overleden

De stem van Max Romeo (1944-2025) galmt nog altijd over festivalweides

Max Romeo, een van de iconen van de...
overleden

De stem van Max Romeo (1944-2025) galmt nog altijd over festivalweides

Max Romeo, een van de iconen van de...
MEEST RECENT

INLOGGEN